Minčeta Krstić, generalni direktor Slobodne zone Novi Sad: Čekajući mušterije
17:39
Krajem osamdesetih i početkom devedesetih
godina, slobodne zone su predstavljane kao izuzetna šansa za privlačenje
stranog kapitala, što je trebalo da
doprinese ubrzanom razvoju. SFRJ se u međuvremenu raspala, a SRJ ulazi u drugu
deceniju postojanja međunarodno izolovana, sa katastrofalnim ekonomskim i
socijalnim parametrima za "vratom". Ipak, slobodne zone još postoje,
iako u njima od stranih investicija skoro da nema ni traga.
Spomenik jednom megalomanskom projektu ili
moguća šansa za nadoknađivanje propuštenog po povratku naše zemlje u međunarodne
tokove? O tome smo razgovarali sa Minčetom Krstićem, generalnim direktorom
Slobodne zone Novi Sad, koja je već godinama najuspešnija u zemlji. Sa 350
hiljada nemačkih maraka na računu i bez i jednog pozajmljenog dinara, ova firma
u blizini srušenog Žeželjevog mosta gradi prostor od 7.000 kvadratnih metara.
- Čim se reguliše politički status naše
zemlje, bukvalno istog dana ćemo početi da ugovaramo nove poslove. Prvi
pozitivni rezultati integracije Jugoslavije u međunarodne tokove će se osetiti
baš u slobodnim zonama, pošto strani investitori znaju za naše prednosti i neće
oklevati da u stabilnim prilikama ulože sredstava i ostvare profit - kaže Krstić.
S jedne strane gradite nove prostore, a s
druge ne očekujete mnogo u bliskoj budućnosti. Nije li to protivurečno?
- Ako industrija ne izvozi, ako ona nema
preferencijale, ako je izopštena, nema obrtnih sredstava, kako to očekivati od
slobodnih zona. To mogu da kažu laici koji privredu ne poznaju. Slobodna zona
uvek deli sudbinu zemlje u kojoj se nalazi. Ako je zemlja interesantna za
poslovni svet, onda i slobodna zona postaje atraktivna. Gradimo da bismo bili
spremni kada Jugoslavija stekne takve pozicije.
Koliko privreda trpi zbog nepoverenja
investitora da ulažu u slobodne zone?
- To možda najbolje ilustruje podatak da je na
našoj muci, na izopštenosti Jugoslavije iz sveta, Mađarska napravila 200 trgovačkih
slobodnih zona i zaradila ogromne pare, zato što je Jugoslavija morala da se
obiđe, kaže generalni direktor Slobodne zone Novi Sad, Minče Krstić. Osim toga,
roba iz Jugoslavije je išla tim putem, pa su naši proizvodi zastajali u Mađarskoj,
tamo bivali prepakivani i dobijali neke druge nazive.
Čak i kada se normalizuju političke prilike,
a zemlja integriše u međunarodnu zajednicu, šta će Jugoslavija moći da punudi
eventualnim ulagačima iz inostranstva?
- Ako je Jugoslavija na tako dobrom putu,
odnosno dobroj geografskoj poziciji, a jeste na dobrom putu, ako ima relativno
izgrađenu infrastrukturu i sposobne kadrove, onda treba iskoristiti tu
situaciju i omogućiti stranim firmama i učiniti što liberalnijim okvire za
tranziciju robe, za formiranje logističkih centara, za prepakivanje robe i za
privlačenje stranog kapitala od poznatih
svetskih firmi.
Kako ocenjujete domaće pravne propise koji
regulišu ovu oblast?
- Iako je Zakon o slobodnim zonama iz 1994.
dobar propis, on nije obuhvatio sva područja, zato što ni tada nije bilo
dogovora između Srbije i Crne Gore, pa su zakon o zemljištu, radnim odnosima i
poreskom sistemu doneti na republičkom nivou, a oni su ključni za rad slobodnih
zona. Kako stranac može da dođe ako nije rešeno pitanje zemljišta i brojna
druga od važnosti za rad slobodnih zona? Osim toga, savezna administracija je
donela uredbe koje su suspendovale delove Zakona o slobodnim zonama. Te uredbe
bi trebalo odmah ukinuti.
Još početkom osamdesetih, počelo je da se
govori o slobodnim zonama kao razvojnoj šansi zemlje. Da li je njihovo
osnivanje bilo realno u pređašnem sistemu?
- Tada je postojao objektivan strah da se
formiranjem slobodnih zona ne uvede kapitalizam na mala vrata i ne ugrozi
postojeći sistem rukovođenja i upravljanja privredom. Jedno je bila priča o
velikim mogućnostima slobodnih zona i o šansama koje one donose, a drugo kako
je država gledala na to.
Smatam da je u tom periodu propušteno deset
godina zlatnog perioda zemlje, pošto je
ona ekonomski dobro stajala i imala veliki ugled u svetu. Da je vlast
tada dobro procenila neminovnost tranzicije i privatizacije, ona bi ubrzala
formiranje slobodnih zona, kopirala dobra zakonska rešenja iz sveta i omogućila
da se na manjim lokalitetima izvrši probna privatizacija i to što se uradi u
slobodnim zonama, prenese na ostatak države. Osim toga, na taj način bismo došli
do svežeg kapitala, a strani kapital koji bi ušao verovatno bi doprineo političkoj
stabilnosti zemlje i verovatno zemlja ne bi ušla u raspad, odnosno u tešku
političku krizu u kojoj su se smenjivali ratovi, smatra Krstić.
Probna privatizacija
U slobodnim zonama treba napraviti probnu
privatizaciju. Naš savetnik, američki
stučnjak Džordž Li, predložio je da se novosadska Slobodna zona proglasi pilot
zonom za privatizaciju i privlačenje kapitala, ponudivši da sam izradi paket
propisa koji bi to regulisali. Time bismo došli u situaciju da u malim,
izolovanim područjima izvršimo privatizaciju i uvezemo strani kapital, a kada
se taj model pokaže efikasnim, da ga prosto proširimo na celo društvo - kaže
Krstić.
Kako privući strani kapital u privredu
Jugoslavije
Dobri uslovi privlače investitore
Novi Sad - Institucinalni okvir za direktne
strane investicije u našu zemlju su relativno solidni zakoni koji regulišu ovu
oblast. Problem je što se drugi zakoni menjaju često, kao oni koji regulišu
poreze i devizno poslovanje, zbog čega potencijalni investitori ne mogu čak ni
da procene eventualnu dobit od ulaganja u našu privredu - rekao je Predrag
Kapor iz Jugoslovenske banke za međunarodnu saradnju tokom okruglog stola
"Kako privući strani kapital u privredu Jugoslavije", koji je juče
priređen u Vojvođanskoj banci povodom promocije knjige Marijane Vidas Bubanja
"Metode i determinante stranih direktnih investicija".
Ističući da je su u svetskim razmerama
direktne investicije u prošloj godini porasle za 30 procenata u odnosu na
prethodnu, autorka knjige je predočila da strana ulaganja osim kapitala donose
nove tehnologije, organizaciona rešenja i zaposlenje velikom broju građana
zemalja u koje se investira. Osim razvoja privrede, investicije omogućavaju rast
deviznih rezervi zemlje, oslobađanje restrikcija u monetarnoj politici, ali i
dobijanje povoljnije kreditne pozicije kod svetskih finansijskih institucija,
objasnila je Vidas-Bubanja, ističući potrebu naše zemlje za stranim ulaganjima.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Oskar
Kovač nije sporio potrebu za stranim investicijama, ali je upozorio na
negativne strane ističući da je profitna stopa koju ostvaruju ulagači često
mnogostruko viša od kamatne, koja proizilazi iz dugoročnih kredita.
- Direktne investicije mogu biti značajne u
situacijama poput one kada nedostaje kapital, ali one ne mogu biti dugotrajni
izvor sredstava za razvoj privrede - rekao je Kovač, koji je objasnio mogućnosti
negativnog uticaja stranih investicija na platni bilans i druge privredne
segmente.
Naglašavajući da je, uz regulativnu, monetarna
stabilnost jedan od ključnih činilaca za motivisanje stranih investitora,
profesor Predrag Gavrilović Jovanović sa beogradskog Ekonomskog fakulteta se
založio za čvrst devizni kurs "koji bi trebalo da bude sidro vladi koja
vodi pametnu monetarnu politiku, ali nikako čvrst, a nerealan kurs".
- Investiranje nije ragbi utakmica u kojoj
obavezno neko treba da izgubi. Svi mogu biti dobitnici kada postoje dobri
uslovi za investiranje. Realan kurs, pri tome, treba da spreči situacije poput
one u kojoj se našao Sovjetski Savez pre raspada, kada su zbog odnosa rublje i
dolara sva osnovna sredstva vredela samo 15 milijardi dolara - rekao je
Gavrilović Jovanović.
Zdenka Đurić iz Slobodne zone u Novom Sadu je
ocenila naša zemlja nema osmišljenu strategiju za nastup na svetskom tržištu
kapitala, što je značajan nedostatak uz ograničenja koja postoje zbog međunarodne
Danas, decembar 1999.
Poljska
U Poljsku, koja je prve značajnije strane
investicije dobila 1993. do kraja prošle godine je uloženo više od 30 milijardi
dolara. To je pomoglo privredni razvoj, zbog čega je danas prosečna plata u
ovoj zemlji oko 500 nemačkih maraka. Ovo je učesnicima okruglog stola predočila
Teraza Protes, savetnica poljske ambasade u SRJ, koja je naglasila da bi ovakvi
rezultati u privalčenju stranog kapitala bili još bolji da ne postoji
komplikovana administrativna procedura u vezi sa realizacijom stranih ulaganja.
0 коментара