Kako je protekla svečanost zbog popravke mosta na Limu: Sve mora biti gotovo do podneva!
13:46Zagrevanje mase uz folklor, ali i patriotske pesme koje su nastale pre i tokom rata protiv NATO, najavljivalo je vrhunac svečanosti, koji je dolazio sa zvukom druge specijalne kompozicije iz Beograda. U njoj se nalazio predsednik Savezne vlade Momir Bulatović sa saradnicima
Specijalna kompozicija iz Beograda, koju je
vukla cvećem i zastavama okićena lokomotiva, jezdila je prošlog petka dolinom
Lima uz zaglušujuće trubljenje. Autobusi i putnički automobili, iz kojih su
putnici lepršali zastavama, uporedo su vijugali putem koji na više mesta
prelazi iznad ili ispod pruge ka Baru.
Iz Prijepolja, Priboja i Nove Varoši, svi drumovi, tog 29. oktobra, vodili su ka Bistrici, mestu gde je tačno pre 180 dana prekinut železnički saobraćaj između Srbije i Crne Gore. Lokalno stanovništvo, dobilo je priliku da sunčanog popodneva sretne visoke zvanice iz Beograda, koje su vozom dolazile na geografski beznačajnu, ali u eri posleratne obnove zemlje, izuzetno važnu tačku.
Vetar za opančara
Otvaranje popravljenog mosta Lim 1, koji je
porušen tokom NATO bombardovanja 13. i 15. aprila, bio je razlog da se u ovom
kraju organizuje opštenarodno veselje.
Čobani i slabo obavešteni pešaci na
magistrali, mahali su putnicima na točkovima i šinama, dok su krave i ovce bežale
daleko od pruge i asfalta, uplašene sirenama i klopotanjem, pošto su ti
"civilzacijski" zvuci prognani iz ovih krajeva NATO projektilima,
zajedno sa prekidanjem železničkog saobraćaja.
Srpske i jugoslovenske zastave, slike
Slobodana Miloševića, Momira Bulatovića i Milana Milutinovića, bili su deo
ikonografije na "beogradskoj" strani mosta. Tamo je, za potrebe
polusatnog programa, sagrađena dekorisana bina, na kojoj su smenjivali igrači i
pevači lokalnih kulturno-umetničkih društava.
"Duni vetre malo sa Ovčara, pozdravi mog
Mila opančara", pevale su članice mesnog hora, sve starije od pedeset
godina. U publici: neki su pevali, neki se smejali, dok su treći komentarisali
reči kao dvosmislen poziv predsedniku Crne Gore Milu Đukanoviću da se pomiri sa
Srbijom.
Zagrevanje mase uz folklor, ali i patriotske
pesme koje su nastale pre i tokom rata protiv NATO, najavljivalo je vrhunac svečanosti,
koji je dolazio sa zvukom druge specijalne kompozicije iz Beograda. U njoj se
nalazio predsednik Savezne vlade Momir Bulatović sa saradnicima.
"Momo, Momo...", odjekivalo je među
brdima razdvajanih Limom, dok je savezni premijer uzimao zalogaj pogače sa
solju i otpijao gutljaj domaćeg vina. Tradicionalna dobrodošlica je zavšena za
prvog među Crnogorcima u Srbiji, posle čega sledi probijanje do bine, kroz
nesnošljivu gužvu, koju su stvarali novinari, fotoreporteri, ali i obični svet što
htede da se rukuje ili dotakne premijera. Moglo bi se reći da su dostojanstvo
sačuvali jedino železničari u plavim uniformama, koji su bili postrojeni u
stavu mirno. Bez vojničkog pozdrava rukom, ali sa belim rukavicama prislonjenim
uz šavove pantalona, oni su mirnim pogledom pratili Momira Bulatovića koji se
gubio u masi, umesto da je lagano prošetao pored svečanog stroja.
- Željezničku prugu koja bi povezala Crnu Goru
sa Srbijom dugo su mnogi umni ljudi nosili u svojim mislima i svojim srcima.
Ona je postala stvarnost tek 1976. godine. Da bi voz stigao od Beograda do Bara
bilo je potrebno sagraditi 254 tunela i 234 mosta. Ni jedna prepreka, dakle,
nije bila moćna da zaustavi prirodno povezivanje i jedinstvo Crne Gore i
Srbije. Neka ovaj most koji danas svečano puštamo u upotrebu i svi vozovi koji
preko njega budu prolazili doprinesu ostvarenju tog cilja - rekao je Bulatović.
Ponton kao dizalica
Posle njegovog govora, lokomotiva u cveću i
zastavama, pošla je put druge strane mosta, ka Crnoj Gori. Bilo je 12 časova i
32 minuta, kada je zaglušujuća sirena "rasterivala" radnike ispred
sebe, koji su razbacivali poslednje lopate šljunka po mostu za vreme Bulatovićevog
govora.
Kakav je poduhvat bio ugraditi 160 tona
materijala u 230 metara dug most, i to sve od 9. jula do 29 oktobra, najbolje
svedoči baš to da su radnici privodili poslove kraju bukvalno ispred
lokomotive. Tokom noći uoči velikog slavlja, specijalna mašina "podbijačica"
dva puta je isklizavala sa šina na mostu, zbog čega je postojala bojazan da Lim
1 neće biti spreman na vreme. Telefonske veze između Prijepolja i Beograda zato
su se usijale tokom ranog jutra. Jer, specijalne kompozicije iz prestonice su
već bile krenule. Imperativ svih radnika i nadzornika je bio: Most mora biti
gotov u podne!
I bio je, posle meseci rada u tri smene. Uništeni
luk mosta, zamenjen je potpuno novim, koji je izgrađen u Mašinskoj industriju
Niš. Konstrukcija teška 130 tona, montirana je na ponton, koji se nalazio na
suvom.
Kada je sve bilo spremno, zatvorene su kapije na brani hidrocentrale,
koja zajažuje Lim nizvodno od mosta.
Vodostaj je počeo da raste, a sa njim i
grandiozna metalna konstrukcija na pontonu. A kada se improvizovano plovilo
odvojilo od tla, trebalo ga je samo odvući potiskom jakih remorkera do mosta.
Konstrukcija je uglavljena na predviđeno mesto tako što je voda iz jezera opet
bila ispuštena, pa je novi luk zauzeo položaj među pet starih, koji tu stoje od
1975.
Voz je išao sporo. Zapravo, mileo je dok su
ljudi sa obale ćutke posmatrali kako će proći prva kompozicija. Dramatičnost
trenutka kvarila su zaglušujuća muzika - patriotske pesme koje su putem
razglasa odagnavale strah.
Šrafovi i ovali
Pokazalo se da strahu nije bilo mesta kada je
posledni vagon nestao u mraku tunela sa crnogorske strane, u koji šine ulaze
odmah s mosta. Zar je i moglo biti drugačije, komentarisali su neki radnici,
kada su tu utrošene desetine hiljada radnih časova. Kada je svih prvobitno ugrađenih
12 hiljada zaptivaka, za nekoliko dana zamenjeno novim - sigurnijim i čvršćim.
U jeku slavlja, malo ko se setio činjenice da je loš kvalitet domaćih zaptivaka
otkriven kada su oni bili ugrađeni. Dok je voz jezdio ka Prijepolju, oduševljenje
nije dopuštalo razmišljanje o tome da je otvaranje mosta trebalo da se desi dve
nedelje ranije da nije bilo loših šrafova.
Visoki gosti iz Beograda, luksuznim kolima su
otputovali ka drugim obavezama, pošto je završen neformalni koktel pod vedrim
nebom, gore na bini. A dole, među građanima se brzo raščulo: kamion pun raznih đakonija
otvorio je svoje dveri, iza kojih su se pojavile dve žene u
"kelnerskoj" nošnji. Ražnjići, ćevapčići, krastavčići i ostali
mezetluci na rostfrajnim ovalima jezdili su iznad mora ruku. Njihovo dizanje
kao da je značilo opšti konsenzus prisutnih da je slavlje prošlo i da je vreme
ručku. Ali, avaj: džaba što se narod složio kad je hrana nije kod naroda.
"Zatvaraj, sunce ti tvoje!" - dreknuo je "glavni", koji
nije uspevao da se probije do kamiončeta, opasanog višeslojnim narodnim
kordonom.
Za to vreme, bina već bila u istoriji kao mesto
već minulog važnog događaja. Dok je nekoliko desetina metara dalje trajala
"ćevap-trka", radnici su skidali dekor i raskivali daske. Prođoše i
visoki gosti - most osta!
0 коментара