Put automobila od sela Do do Srbije
13:18Reporter Danasa na najvećem auto buvljaku na ex-ju prostoru
Za vreme poslednjeg rata nedaleko od malog
hercegovačkog sela Do bila je linija fronta, na kojoj gotovo da se nije pucalo
jer se na obe strane nekako verovalo da je svako na svome, a da je "ono
tamo - tuđe". A onda se desio Dejton, koji je Doljanima oduzeo puške iz
ruku, ali i, kakvu-takvu, humanitarnu pomoć. Od nečega je moralo da se živi,
ali od čega?
Zlatna dolina
Odgovor je stigao već u prvim danima mira kada
su u Do - granicu bosanskih entiteta, pohitali članovi ratom razdvojenih
familija. Stizali su iz Crne Gore, Srbije s jedne, i Bosne i Hrvatske s druge
strane. A kada bi se raspitali jedni o drugima, onda bi usledila pitanja i o
tome "kako se tamo živi".
"Kod nas veće plate, a kod vas sve
jeftinije" rekoše jedni, "Hajde da trgujemo", kazaše drugi. Tako
je počelo pre dve godine, kada su Doljani raspalili roštilje i rashladili piće,
sve za gladan i žedan narod i uspeh njihovih poslova.
U početku je najbolje išla stoka, Srbi su tako
dobijali par maraka više po kilogramu na cenu mesa u RS i Crnoj Gori, a Hrvati
su kupovali za po par maraka niže u odnosu na cenu Fedceraciji BiH i Hrvatskoj.
Kada je ova "razmena" uzela maha, vlasti RS je pokušala da spreči
siromašenje stočnog fonda svoje države, ili bar da i sama nešto zaradi. Policija
je ubrzo postavila patrole po putu i počela je da naplaćuje svojevrsne izlazne
takse po glavi teleta, ovce ili koze, zbog čega su trgovci "morali"
za stokom starim kozjim stazama, često i noću, a daleko od "pandurskih"
očiju.
Međutim, vremenom se stoka rasprodala, pa su
poslovni partneri sa dve strane sve češće sedeli za kafanskim stolovima u Dolu,
u kojima je danas improvizovanih restorana više nego kuća i razmišljali šta da
se radi? Tako neko upita: "Šta pušiš?" i dobi odgovor "Čuj šta,
LM!"
"Pošto košta, tako džaba, haj
dovezi" i tako smisliše Srbi i Hrvati novi način za preživljavanje, i to
na visokoj nozi. Počeše ubrzo stizati kamioni cigareta iz Crne Gore, a za
Herceg-Bosnu i dalje, za Hrvatsku, gde država "štiti" građane visokim
porezima na duvanske proizvode.
A da paradoks bude veći, iz Crne Gore, i preko
Republike Srpske, u Hrvatsku su počele da stižu cigarete proizvedene u -
Hrvatskoj. To ide ovako: preduzeća iz "lijepe naše" izvoze svoje
proizvode u Albaniju, gde vlast nema petlju da oporezuje robu svojim građanima..
Albanski "biznismeni" prevoze cigarete, zajedno sa ostlaim artiklim
preko Skadarskog jezera u Tuzi. "Ronihil", "jork",
"opatija" se tu tovare u kamione, pa pravac za Hrvatsku. Naravno,
kroz Do.
- Đe si burazeru, jel imaš danas nešto, pitao
je Hrvat iz metalik "mercedesa" Srbina za kafanskim stolom. Hrvat je
tražio dva paketa "lajt ronhila" posle popijene krigle
"nikšićkog".
I sve bi bilo kao bajci, da se opet nije
umešala policija Republike Srpske. "Zaviše u crno, burazeru", rekoše
jedni drugima, ortaci, očajni što paketi sa cigaretama ne znaju da hodaju
kozjim stazama, poput stoke.
Šta da se radi, nego da se radi na rizik. Malo
sa stokom, malo sa cigaretama. Naravno i dalje su drumom kroz Do prolazili
kamioni sa kravama i ocama i šleperi natovareni duvanom. Međutim, njih su
uspevali da "provuku" samo veliki igrači, sa dobrim vezama kod svih
vlasti. Onim malima je ostalo da strepe, da podmićuju, mole, svađaju se sa
policijom, koja nekad pusti, češće - ne.
Život od točkova
I sve vreme tog posleratnog druženja
dujučerašnjih neprijatelja, jedna činjenica je bila toliko očigledna: Srbi u
"kečevima", "ladama" i "moskvičima", "škodama"
i "varburzima", a Hrvati u "golfovima", "mercedesima",
"opelima", "fordovima". Reč po reč i "pozitivno
zakonodavstvo" Republike Srpske, koje je dozvolilo nesmetan uvoz i
registraciju polovnih kola, zbog čega opet svanu u Dolu.
Ubrzo Srbi sedoše u polovne limuzine za male
pare i krenuše po robu u Crnu Goru. "Oni ratovali, osiromašili, a bolja
kola voze", zavrteše glavom "đeitići". Na to Milo reče:
"Nek vam bude braćo Crnogorci!", a reč se čula sve do Beograda.
- Tokom vikenda ovde bude doveženo i po
nekoliko hiljada polovnih automobila iz zapadne Evrope. Od toga, najveći broj
promeni vlasnike još istog dana. Prodavci su Hrvati iz Hercegovine i Hrvatske,
a kupci iz Republike Srpske, Crne Gore i Srbije, kaže Beli Brkić.
Njegova porodica je pre par godina odustala od
gajenja koza, kada je stočarstvo i poljoprivredu zamenilo ugostiteljstvo po
improvizovanoj kafani pored uputa. Kasnije, Beli je i sam počeo da kupuje kola
namenjena za prodaju. Danas verzirani poznavalac četvorotočkaša zaradi od 100
do 200 maraka na jednoj transakciji. Doduše, kola po nekada ne budu prodata
onog dana kada su i kupljena, ali ipak na kraju pronađu novog vlasnika.
Logika, po kojoj automobili prolaze dolinom
Bregave je jednostavna. Hrvati imaju pasoš s kojim se može u većinu
zapadnoevropskih zemalja, a nemaju ograničenja po putanju uvoza polovnih kola. Automobili
stari u proseku desetak godina stižu do Dola, gde sa devizama dolaze žitelji RS
i SRJ.
- Sva kola imaju uredne papire. a ako nemaju,
njih je moguće "napraviti" na licu mesta. Jer, iako je većina vozila
odjavljena u zemljama iz kojih su doveženi, postoji i manji broj, uglavnom luksuznih
automobila koji su ukradeni. Naravno, i oni bivaju prodati posle
"šminkanja" dokumentacije, kaže Mate iz Širokog Brijega u zapadnoj
Hercegovini.
Benzinci, dizelaši, turob sa pet brzina. Neki
stariji, ali i najnoviji, automobili su koji subotom i nedeljom krenu u pvorci
ka Crnoj Gori, što na putevima stvara gužvu poput one na Ibarskoj magistrali.
Tukešina pijaca
Jozo Prić - Tukešina je, uz dozvolu pretežno
hrvatske opštinske administracije, bagerima poravnao prostor s obe strane
magistralnog puta Stolac - Bileća sve do granice sa RS. Jozo je u zemlju pobo
kočeve koje je "okitio" lancima. Svako ko želi da proda kola, mora da
se skloni sa asfalta magistralnog puta, što se plaća 15 maraka Tukešinim
momcima.
Tukeša je nadimak koji je Jozi
"skovao" narod od "Tu keša ima", ako se zvanično zove
njegova "veletržnica". On je osamdesete proveo na Zapadu, a još pre
rata su šireni tračevi od poreklu njegovog bogatstva, u vreme kada je bio
vlasnik kasina u stolačkom hotelu "Bregava". U poratnim godinama
preduzimljivi Tukeša je shvatio da u najnovijem srpsko-hrvatskom druženju
stvarno ima mnogo "keša", zbog čega je gotovo zatrpao korito Bregave.
Sve zbog posla.
- On zaradi mnogo, mi ostali - malo. Kad znaš
da tako biva u životu, ne žališ se. I zašto kada ovde ima "ljeba" za
sve, kaže jedan Doljanin, koji više puta dnevno u obilazak ovog malog sela,
dugog kilometar, kreće - nedavno kupljenim kolima.
Kako je Srbija "smršala" za 800
milina maraka
Prema nekim procenama, pošto zvaničnih
podataka nema, u Jugoslaviju je protekle godine uvezeno između 250 i 300
hiljada polovnih automobila, najviše preko Dola. Iako su gotovo sva ova vozila
registrovana u Crnoj Gori, u Srbiji za to ne postoji zakonska mogućnost,
pretpostavlja se da većinu novih vlasnika čine državljani Srbije, njih oko 200
hiljada.
Poznavaoci prilika kažu da polovna kola, u
proseku stara između sedam i 10 godina u zapadnoevropskim zemljama koštaju oko
dve hiljade nemačkih maraka. Kada se to pomnoži sa brojem od 200 hiljada
novopečenih vlasnika polovnih automobila iz Srbije, dobije se neverovatna
brojka od 400 miliona maraka koje su "iscurele" iz ove republike.
Dalje: za "uslugu" kupovine kola u
inostranstvu i njihovo dovoženje do granice entiteta u Bosni i Hercegovini,
građani Hrvatske i BiH uzimaju "džeparac" u proseku od 500 maraka. Pomnoženo
sa pomenutih 200 hiljada daje rezultat od novih 100 miliona maraka srpskih deviza
koje odlaze u ruke dojučerašnjih neprijatelja.
A onda, da bi se vozilo, treba i registrovati,
kako je red i zakon. Međutim, zakon po kome bi se to radilo u Srbiji ne
postoji. Ali postoji zato u bratskoj Crnoj Gori gde se plaća carina od jedne
nemačke marke za jedan kubik snage motora. Ako se kao prosek za sve
registracije uzme jačina od 1.500 kubika, znači da se u ovoj republici plaća za
carinu u proseku od ko 1.500 maraka. Opet, pomnoženo sa 200 hiljada državljana
Srbije, daje iznos od novih 300 miliona nemačkih maraka, koji su iz srpskih
džepova prešli u novčanike crnogorskih penzionera, prosvetara i policajaca.
Računica tako ispada sasvim prosta: zbog
upornosti srpske vlade da sačuva tržište "praznim" za vremena kada će
na noge stati posrnuli gigant auto industrije "Zastava", Sribja je
olakšala za 800 miliona nemačkih maraka. Tako je vlada Mirka Marjanovića samu
sebe "osudila" da od silnog biznisa zarađuje samo na taksama od
benzina, koji potroše nedavno uvezena kola.
Opet idemo dalje: poznavaoci prilika na našem
tržištu kažu da je ono preko "crnogorske veze" zasićeno između 70 i
90 procenata. Kola sa registarskim tablicama južne republike u proseku su stara
između sedam i deset godina, što znači da će uz naše materijalne mogućnost
njihov rok trajanja biti između pet i osam godina. Čak i ako nam u bliskoj
budućnosti krene bolje, kažu poznavaoci, to će tek neznato otvoriti apetit
domaćeg tržišta za kupovinom vozila. A kako će za većinu naših građana kupovina
novog - automobila iz fabrike biti misaona imenica, priča nas opet dovodi do
"Zastave". Uposlenost njenih kapaciteta od desetak procenata, kada je
bar u pitanju proizvodnja putničkih vozila, odgovaraće potrebama tržišta na
duže staze.
0 коментара