Savom i Dunavom: Toma i njegova ~etiri konja
16:04Da li ste znali da Beograd ima 143 kilometara plovnih puteva? Ako niste, onda sigurno ne znate ni to da je prestonica od ostatka kontinenta otela 81 kilometara Dunava i 62 Save. Ovog, po mnogo čemu, vrelog jula, mnogi sugra|ani su pošli u potragu za svojim parčetom te obale. Da li su uspeli, da li su neki preterali? Ovo je priča o tome
Toma Milosavljević, elektroinženjer,
već je tri godine na prinudnom odmoru od rada u jednom posrnulom
preduzeću iz metalskog kompleksa Beograda. Poslednje dve godine
jednom sedmično odlazi na buvlju pijacu, gde kupuje kineske mehanizme
za satove, a ostatak nedelje pravi rezbarije. Kazaljke uvozne,
drvo domaće i Tomine ruke - još je jedan od nebrojanih načina za
preživljavanje, koji su osmislili i oprobali ovdašnji ljudi.
Poslednjih meseci, međutim, opalo je
interesovanje „tržišta“ za njegove satove. „A još ova vrućina“,
reče Toma, pa „upregnu“ svoja četri
konja i zajezdi Savom i Dunavom.
- Svog „plastikanera“ sam kupio još u
Antino doba od nekog budžovana, koji je na vreme namirisao šta se
ovde sprema, pa zbrisao u Ameriku, kaže inženjer, pokazujući
ponosno „Elanov“ čamac od impregnirane smole. A kako nije išlo da „žućko“
bude bez pogona, našle su se pare i za Tomosov motor od četiri
konjske snage.
„Rečni vuk“ Toma, za kormilom čamca
dugog tri metra, jedan je od oko 10 hiljada Beograđana koji su
poreznicima prijavili plovila u ličnom vlasništvu. Poznavaoci
prilika na vodi kažu da je broj onih
koji prevoz i za reku imaju, daleko veći, pošto mnogi
„krstare“ bez dozvola, pravno
posmatrano - ilegalno.
Dovoljno je samo jednom prošetati
beogradskim dokovima, pa se i na licu mesta uveriti u egzaktnost
napred navedenog. Trometraši, ali i oni prilično zamašniji, čamci
su i brodovi koji svakodnevno prolaze ispod beogradskih mostova.
Koga voze, kuda plove, pitanja su koja se nameću onima što ih ovih
dana čežnjivo gledaju iz užarenih vozila GSP-a, koja spajaju novi
sa starim Beogradom.
- Sednem ženu, ponekad komšije, pa
pravac Lido, Bela stena ili Ada Međica. Nekad roštilj, uvek kupanje i
´ladno pivo. Više nam i ne treba u ovim vremenima, kaže Toma, koji
ipak ne krije da nije baš sve potaman: - Nekad je moje društvo imalo
skrivenu plažu na Mljetu. Posle mesec dana „robinzovanja“, vraćao
sam se kući preporođen. Jebi ga, nema više. Tamo se ne može, niti će
moći dok sam ja živ. A za Crnu Goru nemam para.
I dok ovaj Beograđanin za lepih dana diže
sidro, mnogi njegovi sugrađani su privezali za obalu ono što imaju.
Prema prošlogodišnjim podacima, pošto ovogodišnji još nisu ažurirani,
u Beogradu je bilo prijavljeno oko hiljadu splavova. Od tog broja,
stotinu je donosilo zaradu vlasnicima, pošto su radili i rade kao
restorani, diskoteke, kockarnice... Ostatak je „usidren“ da bi, pre
svega, pričinjavao zadovoljstvo onima koji su skupili koju
hiljadu maraka, spojili nekoliko burića i na njima sagradili
odmorišta.
Inače, bilo je predviđeno da pravna država
profunkcioniše i na vodi. Pre osam godina usvojen je Zakon o unutrašnjoj
plovidbi, godinu kasnije Zakon o vodama, a 1994. donešena je i
Odluka o opštem uređenju grada, kojom je pravno regulisan status
gradske obale i pitanja vezana za njeno uređenje i korišćenje.
Pomenutim Zakonom o vodama
propisano je da vlasnik mora imati vodoprivrednu saglasnost i
vodoprivrednu dozvolu Javnog vodoprivrednog preduzeća „Srbija vode“, u čijoj
nadležnosti je briga o vodenim tokovima Srbije. Zakon o unutrašnjoj
plovidbi je podelio rečnu „flotu“ na ploveća postrojenja -
splavove i na objekte za plovidbu - čamce i brodove, koji moraju
imati plovidbenu dozvolu. Gradske komunalne službe, shodno
Odluci, izdaju saglasnost za „fiksirane“ objekte pošto se
inspektori uvere da su vlasnici splavove propisno priključili na
strujnu i vodovodnu mrežu i da su, u skladu sa zakonom, obezbedili
odvod kanalizacionih otpadaka.
No, avaj, nije joj se dalo, pa se pravna
država „okliznula“ i na vodi, što najbolje ilustruje podatak da su
prošle godine vodoprivrednu dozvolu imala samo dva, a odobrenje
komunalnih organa tek pet objekata. Od njih hiljadu.
Na sreću, ipak je relativno mali broj
onih koji su „prinuđeni“ da se dovijaju na vodi, a protiv
zakonodavstva. Milionima za susret sa Savom i Dunavom ostaju
kupaće gaćice i kostimi, vrlo često i oni od pre nekoliko sezona.
Oni ovih dana hrle ka Adi Ciganliji i Savskom jezeru. Tri i po
kilometra dugo i 220 metara široko, ono je dovoljno veliko da
primi sve one koji najčešće nemaju izbora u bespoštednoj borbi sa užarenom
stvarnošću. Prema rečima zaposlenih u preduzeću „Ada Ciganlija“,
sve su prilike da će ove godine biti oboren rekord od 7. do 10. jula
1996. kada je na Adu dolazilo oko 400 hiljada posetilaca dnevno. I
tako će trka za rekordom trajati sve do prvih školskih časova, kada će
gužva na obalama splasnuti.
Neki će kao Aca Bobljatović - Mali, koji
već 35 godina peca ribu, i to na istom mestu, na Savskom pristaništu,
nastaviti da dolaze i kad prođe leto.
- Zaraza, burezeru, to ti je. A i kući šta
da radim, pa uzmem štapove i na pristanište. Kupimo pivo za tri
dinara, tu u dragstoru, nekad i roštiljamo. Tako cele godine, osim
kad se i krv ledi od hladnoće, kaže Aca.
Iskusni pecaroš objašnjava kako riba
neće kad je pun mesec, kako najbolje hoće kad je voda na broju 22 merača vodostaja, kad je bistro, a što
se prepoznaje po tome da li grize grgeč.
Kaže da ima soma, smuđa, štuke, najviše šarana, deverika,
klenova, vodarke, ali ničeg kao nekad, kad se dnevno moglo uloviti i
po deset kilograma. Hladnoća ribu tera na dno, a čovek je oterao sa
pristanšta sve do Velikog ratnog ostrva.
- Ali, ipak se ponešto ulovi. Riba svake
godine proradi oko 12. jula, a najbolje je između 20. i 30. Postavim
štapove na udaljenosti od 3 do 5 metara, sednem sa pivom u ruci i čekam
da zazvoni. Glista, pijavica, keder, crv, kukuruz ili proja - nešto
je zagrizla. Tad lagano ustanem i ribi nema spasa, završava Aca
Mali svoju ribolovačku priču julskog popodneva.
Danas, jul 1998.
Okovani Beograd
Još početkom veka u javnosti se
pojavila ideja o uklanjanju železničke pruge oko Kalemegdana.
Tada je taj predlog, pored estetske imao i stratešku stranu, jer su se šine
pružale duž reka koje su bile granica prema Austro-Ugarskoj. Ideja o
premeštanju šina postajala je povremeno aktuelna u potonjim
vremenima, ali nije do danas realizovana. Izjalovila su se i
najskorija očekivanja da će teretne kompozicije biti
preusmerene kroz tunel od Karađorđevog parka do Pančevačkog
mosta, pošto je to samo delimično učinjeno. U svakom slučaju, sve od
Beogradskog sajma sa savske, pa do Pančevačkog mosta sa dunavske
strane, prestonica je okovana šinama. Već stotinu i kusur godina.
0 коментара