"Damen - frizer Đura nalazi se do pozorišta"
15:10Iz oglasa beogradskih novina koje nisu izašle 6. aprila 1941.
"Moja žena Jelena napustila me je.
Pozivam je da se vrati bračnom životu do 5. maja 1941. Ako neće, više žena moja
nije, niti njene dugove priznajem. Životije Milunikić". Ovo je jedan od
oglasa iz novina od 6. aprila 1941. koja nisu stigle do svojih čitalaca, pošto
su oni u rano nedeljno jutro, umesto čitanja novina, spašavali glave od nemačkih
bombi.
Dan uoči bombardovaja, plaćeni su i oglasi za
"automobil Kadilak, sportski, prodaje se povoljno", kao i "frižider
amerikanski, skoro nov, malo korišćen". Na kraju gotovo svih oglasa
pisalo je hitno i povoljno.
Neki oglašivači su se čak i "pravdali",
odlskom na novu dužnost ili u vojsku, zbog čega su bili prinuđeni da prodaju
nameštaj, vozila i kuće.
Ipak, objavljeni oglasi prvog dana aprilskog
sloma, ničim nisu predskazivali vreme ratne katastrofe koja je dolazila. Tog
dana za predskazivanje je bila zadužena jedino "Hiromantkinja gđa. Dipon,
najprijatniji fenomen sadašnjice, otkriće Vam najvernije Vašu sudbinu života.
Zato ne zaboravite da posetite popularnu gospođu Dipon. Prote Mateje 10."
Jedini "strašni" oglas je onaj sa čovečijom
lobanjom u piksli punoj cigareta, koja opominje na zdravlje i preporučuje:
"Nepušač za tri dana! Pod garancijom sa novim epohalnim sredstvom. Šalje
povukom od dinara 60."
Sudeći bar po oglasima, čitaoci su se u predvečerje rata najviše
zanimali za modu. Jednog od najkrvavijih dana u istoriji prestonice, Beograđanke
su pozvane putem novina da ulepšaju kosu: "Dame! Damen-frizer Đura nalazi
se do pozorišta, Dositejeva 3". Muškarcima je pak savetovano da koriste
"Idealnu brijaću kremu kultiviranog gospodina. Salva, krem za
brijanje."
Za predstojeće uskršnje praznike i Vrbicu nuđene
su "elegantne cipele Peko", a Modna galanterija za gospodu, smeštena
kod Londona, pružala je "mogućnost svakoj mušteriji da o praznicima ponese
elegantnu patent obuću "Aero" uz popust od stare cene, po svakom paru
25 dinara."
Tog dana na oglasnim stranicama našle su se i
sledeće rečenice: "Gospođo, lepa čarapa čini ženu lepšom i prijatnijom.
Bolje vrste damskih čarapa ima Centrala čarapa i rukavica, preko od bioskopa
Uranija."
Ženama se obraćao i "Umetnik" iz
Ulice Vojvode Bogdana 8:"Dame! Devet dinara električna onculacija. Komplet
15 najnovijim amerikanskim aparatima."
Sapun Jolly reklamiran je kao jedini koji uspešno
otklanja sve bubuljice s lica: "Ko upotrebljava sapun Jolly nije mu
potreban nikakav puder niti pomada. Boginjavo i pegavo lice postaje čisto i
lepo..."
Satovi, dečja kolica, šopreti, kao i papuče
koje ublažavaju reumu i išijas nuđeni su čitaocima novina koje nisu pročitane
6. aprila 1941. Veliki oglas je objašanjavao potrošačima da su Bajerovi
aspirini samo oni koji imaju utisnut krst, a "najveća trgovinska kuća u
Jugoslaviji Stermecki iz Celja" sugerisala je čitaocima: "Zahtevajte
odmah novi cenovnik!".
No, nisu tih dana jedino prodavci tražili
kupce, a razočarani muževi se odricali svojih nevernih žena putem novina. Svako
je imao pravo na svoju priču:
"Na dan 2. ovog meseca izgubio sam u
tramvaju voždovačkom buđelar sa dokumentima i 400 dinara. Molim nalazača da mi
dokumenta vrati, a novac zadrži. Sima Naherac, Kostolačla 16"
Danas, april 1998.
0 коментара