"Damen - frizer Đura nalazi se do pozorišta"

15:10

Iz oglasa beogradskih novina koje nisu izašle 6. aprila 1941.

"Moja žena Jelena napustila me je. Pozivam je da se vrati bračnom životu do 5. maja 1941. Ako neće, više žena moja nije, niti njene dugove priznajem. Životije Milu­nikić". Ovo je jedan od oglasa iz novina od 6. aprila 1941. koja nisu stigle do svojih čitalaca, pošto su oni u rano nedeljno jutro, umesto čitanja novina, spašavali glave od nemačkih bombi.

Dan uoči bombardovaja, pla­ćeni su i oglasi za "automobil Kadilak, sportski, prodaje se povo­ljno", kao i "friži­der amerikanski, skoro nov, malo kori­šć­en". Na kraju gotovo svih oglasa pisalo je hitno i povoljno. 

Neki oglašivači su se čak i "pravdali", odlskom na novu du­žnost ili u vojsku, zbog čega su bili prinuđeni da prodaju nameštaj, vozila i kuće.

Ipak, objavljeni oglasi prvog dana aprilskog sloma, ničim nisu predskazivali vreme ratne katastrofe koja je dolazila. Tog dana za predskazivanje je bila zadužena jedino "Hirom­antkinja gđa. Dipon, najprijatniji fenomen sadašnjice, otkriće Vam najvernije Vašu sudbinu života. Zato ne zaboravite da posetite popularnu gospođu Dipon. Prote Mateje 10."

Jedini "strašni" oglas je onaj sa čovečijom lobanjom u piksli punoj cigareta, koja opominje na zdravlje i preporučuje: "Nepušač za tri dana! Pod garancijom sa novim epohalnim sredstvom. Šalje povukom od dinara 60."

Sudeći bar po oglasima,  čitaoci su se u predvečerje rata najviše zanimali za modu. Jednog od najkrvavijih dana u istoriji prestonice, Beograđanke su pozvane putem novina da ulepšaju kosu: "Dame! Damen-frizer Đura nalazi se do pozorišta, Dositejeva 3". Muška­rcima je pak savetovano da koriste "Idealnu brijaću kremu kultiviranog gospodina. Salva, krem za brijanje."

Za predstojeće uskršnje praznike i Vrbicu nuđene su "elegantne cipele Peko", a Modna galanterija za gospodu, smeštena kod Londona, pružala je "mogućnost svakoj mušteriji da o praznicima ponese elegantnu patent obuću "Aero" uz popust od stare cene, po svakom paru 25 dinara."

Tog dana na oglasnim stranicama našle su se i sledeće rečenice: "Gospođo, lepa čarapa čini ženu lepšom i prijatnijom. Bolje vrste damskih čarapa ima Centrala čarapa i rukavica, preko od bioskopa Uranija."

Ženama se obraćao i "Umetnik" iz Ulice Vojvode Bogdana 8:"Dame! Devet dinara električna onculacija. Komplet 15 najnovijim amerikanskim aparatima."

Sapun Jolly reklamiran je kao jedini koji uspešno otklanja sve bubuljice s lica: "Ko upotrebljava sapun Jolly nije mu potreban nikakav pu­der niti pomada. Boginjavo i pe­ga­vo lice po­staje čisto i lepo..."

Satovi, dečja kolica, šopreti, kao i papuče koje ublažavaju reumu i išijas nuđeni su čitaocima novina koje nisu pročitane 6. aprila 1941. Veliki oglas je objašanjavao potrošačima da su Bajerovi aspirini samo oni koji imaju utisnut krst, a "najveća trgovinska kuća u Jugoslaviji Stermecki iz Celja" sugerisala je čitaocima: "Zahtevajte odmah novi cenovnik!".

No, nisu tih dana jedino prodavci tražili kupce, a razočarani muževi se odricali svojih nevernih žena putem novina. Svako je imao pravo na svoju priču:

"Na dan 2. ovog meseca izgubio sam u tramvaju voždovačkom buđelar sa dokumentima i 400 dinara. Molim nalazača da mi dokumenta vrati, a novac zadrži. Sima Naherac, Kostolačla 16"


Danas, april 1998.

You Might Also Like

0 коментара