Saga o jugu, "najgorem automobilu svih vremena"
19:18Božidar Paurić iz Zagreba, vlasnik internet-sajta posvećenog automobilima marke jugo, objavio je vest da fabrika iz Kragujevca organizuje proizvodnju tri nova modela automobila - Direktor „Zastava - Automobili” potvrdio za Dnevnik da u fabrici razmišljaju o novom modelu, ali i rekao da je vest na internetu neautentična i da ne dolazi iz relevantnih izvora
Yugo-concept: crtež zamišljenog redizajna |
Ovako dizajner Miloš Paripović zamišlja redizajnirani Yugo |
Tekst Božidara Paurića
„Dolazi nam
novi jugo! Slike koje možete vidjeti nisu šala već su originalne, a prikazuju
predlog „jugića” odbijen, ali je prihvaćen predlog sličan, čak i atraktivniji.
Dakle, „Zastava” bi trebalo za šet do sedam meseci da lansira tri nova modela,
od kojih će se dva proizvoditi u Kragujevcu, a jedan u Somboru. Na platformi „korala”
proizvodio bi se bali subkontakt sličan „opel-korsi”, u spid varijanti na
platformi „floride” model slučan „audi 4” i na platformi „floride poli” kola
slična „pežou partneru”. Cijena novog
subkonpakta bi bila oko osam hiljada maraka, nove „berline” 12 hiljada, kao
i kombija. Motori u vozilima bi bili od
1,3 kubika, odnosno 65 do 75 konjskih snaga, te 1,4 multipoint sa 75 do 95 konjskih
snaga. Imao sam priliku vidjeti slike „juga kkk” (kompakt kabrio klase ali, na žalost,
ne smijem ih još objavljivati. Jugo KKK izgleda fenomenalno, a proizvodiće se
sa tvrdim i mekim krovom bez hidraulike. Izgleda da se stari sjaj našeg „juga”
ponovo vraća. Pa, sretno mu bilo!
YUGO manija širom sveta
U svetu postoje prave
male kolonije pasioniranih ljubitelja „Zastavinih" vozila. Od Sjedinjenih
Američkih Država i Kanade do Poljske i Nemačke, od Velike Britanije do Egipta -
stotine vlasnika YUGO - automobila ponosno održava svoje ljubimce na točkovima.
O bivšim jugoslovenskim republikama, gde vozila iz Kragujevca i dalje čine
veliki deo tamošnjih voznih parkova, da i ne govorimo.
Klubovi nepopravljivih ljubitlja
„jugića" deluju u Sloveniji i Hrvatskoj. No, pođimo od Poljske: u ovoj zemlji
postoji prava YUGO filozofija, koja okuplja više stotina vlasnika
„Zastavinih" vozila. Na internet-sajtu sa adresom
http://zastava.yoyo.pl/start1.htm nalaze se slike automobila i ponosnih
vlasnika. Članovi kluba razmenjuju
informacije o svojim vozilima, o mogućnosti nabavke delova. Povremeno
organizuju susrete, a ovih dana šalju predloge na konkurs za novi amblem kluba.
Moguće je i skinuti kompletne audio zapise turiranja „fiće” ili male video
filmove na kojima je prikazan „stojadin” jednog od članova kluba u svim
uslovima vožnje.
U Mađarskoj Osko Jozef predvodi propagiranje „jugo” automobila,
dok je u Velikoj Britaniji dizajnirano nekoliko sajtova na tu temu. Amerikanci
- oni to rade na svoj način: za lepog vremena okupljaju se u raznim krajevima
te velike države, izlažući svoje "jugiće" na izložbama priređenim u njihovu
čast. Takođe, postoje i trke u kojima samo učestuju automobili „jugo”. Jedan od
takmičara Skot Pels je ponosan na svoga ljubimca, koga je prilagodio ovom
sportu.
Izvesni Rodni iz SAD je dizajnirao posebnu stranicu namenjenu vozilima
iz Srbije trudeći se, čak, da američku javnost redovno informiše o najnovijim
vestima iz naše fabrike. Jedan drugi Amerikanac ponosno održava ličnu kolekciju
od šest „juga” u voznom stanju. S one strane Atlantika, zabeleženo je i značajno
prpravljanje „juga” koji i dalje voze:
ekskluzivna limuzina i vozilo koje vozi na dve strane jer ima motore i
napred i nazad.
YUGO na Internetu
Na Internetu je registrovano desetak
elektronskih klubova posvećenih „jugu”, čiji su članovi vlasnici ovih vozila,
reli vozači... Postoji i jedan klub „mrzitelja juga” - razočaranih vlasnika. Inače, putem Interneta
je moguće i kupiti „Zastavina” vozila: prodaju ih dileri u Velikoj Britaniji i
firma „Mirs Trejd” iz Egipta.
Da li ste znali?
Fića, kec, jugić...
Fabrika u Kragujevcu je prva vozila proizvela tokom tridesetih
godina prošlog veka po licenci „Forda". Bili su to kamioni za vojsku Kraljevine
Jugoslavije. Početkom pedesetih je proizvođen „Džip". Proizvodnja putničkih
automobila je počela 1954. Gotovo svi modeli su se temeljili na
„Fijatovim" automobilima. U narodnu legendu od Vardara pa do Triglava su
otišli „fića", „tristać", „stojadin", „jugo".
Proizvodnja
modela „zastava 101" je počela pre trideset godina na bazi „fijata
128". Popularni „kec" je bio redizajnirana varijanta svog
prethodnika. Postojali su veliki planovi za izvoz ovog automobila u Italiju pod
imenom „inoćenti", ali oni nisu ostvareni. „Stojadin" se zato probio
na tržišta Poljske, Mađarske, Grčke, Egipta... Prvi model „juga 45" je izašao
sa proizvodne trake pre dvadeset godina. Čim je objavljena vest da će se
pojaviti novi model domaćeg automobila, nastala je prava navala na 90 dilera širom
tadašnje Jugoslavije. Tokom 1985. godine „jugo" je proglašen najjeftinijom
kupovinom u Sjedinjenim Američkim Državama, pošto je sa cenom od 3.990 bio ubedljivo najjeftiniji automobil.
Umetnik Kevin O’ Kalaghen, profesor Škole za
vizuelne umenotsi sa Menhentna u Njujorku, pokazao je na originalan način šta može biti napravljeno od odbačenog
vozila. On je kupio 39 izraubovanih „jugića” kako bi njegovi studenti od
olupina napravili “funkcionalne” umetničke predmete. Tako je nastala kolekcija
koja je privukla veliku pažnju širom sveta. Dvanaest od ovih automobila je bilo
izloženo na izuzetno popularnom sajmu u Sent Luisu 1997.
- Šta da radite kada
Jugo neće više da ide? Pokušajte da iskorišćenom proizvodu date novi život,
rekao je svojevremeno Kalaghen. On je došao na ovakvu ideju uoči pripreme
umetničke instalacije na njujorškoj železničkoj stanici Grand central.
Inspiracija za taj projekat mu je došla kada je video kako deca igraju oko napuštene
olupine „juga” u sred Njujorka.
- Video sam kako je vozilo u relativno dobrom
stanju, ali kako ga vlasnik ne može popraviti, pošto nije bilo delova. Kada je
kompanija koja ih je prodavala propala, ove siromašne ljude je spopala muka sa
tim automobilima, rekao je O’ Kalaghen.
On je dao oglas u novinama sa naslovom “YUGO - Živ ili mrtav”. Vlasnici
su počeli da se javljaju i O’ Kalaghen je sakupio 39, uglavnom neispravnih
automobila, koje je plaćao po 3,6 hiljada dolara.
Dnevnik, jun 2001.
0 коментара