Saga o jugu, "najgorem automobilu svih vremena"

19:18

Božidar Paurić iz Zagreba, vlasnik internet-sajta posvećenog automobilima marke jugo, objavio je vest da fabrika iz Kragujevca  organizuje proizvodnju tri nova modela automobila - Direktor „Zastava - Automobili” potvrdio za Dnevnik da u fabrici razmišljaju o novom modelu, ali i rekao da je  vest na internetu neautentična i da ne dolazi iz relevantnih izvora


Yugo-concept: crtež zamišljenog redizajna
- Iako u teškoj poziciji, nismo odustali od istraživanja. U toku je izrada stručne studije o mogućnostima eventualne proizvodnje novog modela, ali o tome ćemo se oglasiti uskoro, izjavio je Predrag Marinković direktor fabrike automobila „Zastava” ekskluzivno je za „Dnevnik”. On je rekao da pomenuti rok od šest do sedam meseci za proizvodnju novog modela nije realan ali i decidno izjavio da u ovoj fabrici ne odustaju od novog modela. U tom smislu direktor „Zastava-Automobila” je potvrdio kontakte sa dizajnerima koji su ponudili nove modele.

Ovako dizajner Miloš Paripović zamišlja redizajnirani Yugo
Inače, u Kragujevcu se trude da već ovih dana počnu proizvodnju redizajniranih modela koji se već izrađuju. Marinković nam je rekao da je već sada moguće naručiti klima uređaj za „floridu”, u toku su pregovori sa proizvođačem vazdušnih jastuka za bezbednost, a traži se i partner za ugradnju ABS-a. Fabrika automobila "Zastava", objavila je  da od 1. jula počinje prodaja vozila ovog proizvođača na 36 rata uz učešće od 30 odsto. Mesečna otplata za najpopularniji model "jugo", iznosiće oko hiljadu i po dinara.   

Tekst Božidara Paurića
„Dolazi nam novi jugo! Slike koje možete vidjeti nisu šala već su originalne, a prikazuju predlog „jugića” odbijen, ali je prihvaćen predlog sličan, čak i atraktivniji. Dakle, „Zastava” bi trebalo za šet do sedam meseci da lansira tri nova modela, od kojih će se dva proizvoditi u Kragujevcu, a jedan u Somboru. Na platformi „korala” proizvodio bi se bali subkontakt sličan „opel-korsi”, u spid varijanti na platformi „floride” model slučan „audi 4” i na platformi „floride poli” kola slična  „pežou partneru”. Cijena novog subkonpakta bi bila oko osam hiljada maraka, nove „berline” 12 hiljada, kao i  kombija. Motori u vozilima bi bili od 1,3 kubika, odnosno 65 do 75 konjskih snaga, te 1,4 multipoint sa 75 do 95 konjskih snaga. Imao sam priliku vidjeti slike „juga kkk” (kompakt kabrio klase ali, na žalost, ne smijem ih još objavljivati. Jugo KKK izgleda fenomenalno, a proizvodiće se sa tvrdim i mekim krovom bez hidraulike. Izgleda da se stari sjaj našeg „juga” ponovo vraća. Pa, sretno mu bilo!  

YUGO manija širom sveta

U svetu postoje prave male kolonije pasioniranih ljubitelja „Zastavinih" vozila. Od Sjedinjenih Američkih Država i Kanade do Poljske i Nemačke, od Velike Britanije do Egipta - stotine vlasnika YUGO - automobila ponosno održava svoje ljubimce na točkovima. O bivšim jugoslovenskim republikama, gde vozila iz Kragujevca i dalje čine veliki deo tamošnjih voznih parkova, da i ne govorimo.

Klubovi nepopravljivih ljubitlja „jugića" deluju u Sloveniji i Hrvatskoj. No, pođimo od Poljske: u ovoj zemlji postoji prava YUGO filozofija, koja okuplja više stotina vlasnika „Zastavinih" vozila. Na internet-sajtu sa adresom http://zastava.yoyo.pl/start1.htm nalaze se slike automobila i ponosnih vlasnika. Članovi kluba razmenjuju informacije o svojim vozilima, o mogućnosti nabavke delova. Povremeno organizuju susrete, a ovih dana šalju predloge na konkurs za novi amblem kluba. Moguće je i skinuti kompletne audio zapise turiranja „fiće” ili male video filmove na kojima je prikazan „stojadin” jednog od članova kluba u svim uslovima vožnje.

U Mađarskoj Osko Jozef predvodi propagiranje „jugo” automobila, dok je u Velikoj Britaniji dizajnirano nekoliko sajtova na tu temu. Amerikanci - oni to rade na svoj način: za lepog vremena okupljaju se u raznim krajevima te velike države, izlažući svoje "jugiće" na izložbama priređenim u njihovu čast. Takođe, postoje i trke u kojima samo učestuju automobili „jugo”. Jedan od takmičara Skot Pels je ponosan na svoga ljubimca, koga je prilagodio ovom sportu.

Izvesni Rodni iz SAD je dizajnirao posebnu stranicu namenjenu vozilima iz Srbije trudeći se, čak, da američku javnost redovno informiše o najnovijim vestima iz naše fabrike. Jedan drugi Amerikanac ponosno održava ličnu kolekciju od šest „juga” u voznom stanju. S one strane Atlantika, zabeleženo je i značajno prpravljanje „juga” koji i dalje voze:  ekskluzivna limuzina i vozilo koje vozi na dve strane jer ima motore i napred i nazad. 

YUGO na Internetu
Na Internetu je registrovano desetak elektronskih klubova posvećenih „jugu”, čiji su članovi vlasnici ovih vozila, reli vozači... Postoji i jedan klub „mrzitelja juga” -  razočaranih vlasnika. Inače, putem Interneta je moguće i kupiti „Zastavina” vozila: prodaju ih dileri u Velikoj Britaniji i firma „Mirs Trejd” iz Egipta. 

Da li ste znali?

Fića, kec, jugić...

Fabrika u Kragujevcu je prva vozila proizvela tokom tridesetih godina prošlog veka po licenci „Forda". Bili su to kamioni za vojsku Kraljevine Jugoslavije. Početkom pedesetih je proizvođen „Džip". Proizvodnja putničkih automobila je počela 1954. Gotovo svi modeli su se temeljili na „Fijatovim" automobilima. U narodnu legendu od Vardara pa do Triglava su otišli „fića", „tristać", „stojadin", „jugo".

Proizvodnja modela „zastava 101" je počela pre trideset godina na bazi „fijata 128". Popularni „kec" je bio redizajnirana varijanta svog prethodnika. Postojali su veliki planovi za izvoz ovog automobila u Italiju pod imenom „inoćenti", ali oni nisu ostvareni. „Stojadin" se zato probio na tržišta Poljske, Mađarske, Grčke, Egipta... Prvi model „juga 45" je izašao sa proizvodne trake pre dvadeset godina. Čim je objavljena vest da će se pojaviti novi model domaćeg automobila, nastala je prava navala na 90 dilera širom tadašnje Jugoslavije. Tokom 1985. godine „jugo" je proglašen najjeftinijom kupovinom u Sjedinjenim Američkim Državama, pošto je sa cenom od 3.990  bio ubedljivo najjeftiniji automobil. 

Umetnik Kevin O’ Kalaghen, profesor Škole za vizuelne umenotsi sa Menhentna u Njujorku, pokazao je na originalan način  šta može biti napravljeno od odbačenog vozila. On je kupio 39 izraubovanih „jugića” kako bi njegovi studenti od olupina napravili “funkcionalne” umetničke predmete. Tako je nastala kolekcija koja je privukla veliku pažnju širom sveta. Dvanaest od ovih automobila je bilo izloženo na izuzetno popularnom sajmu u Sent Luisu 1997.

- Šta da radite kada Jugo neće više da ide? Pokušajte da iskorišćenom proizvodu date novi život, rekao je svojevremeno Kalaghen. On je došao na ovakvu ideju uoči pripreme umetničke instalacije na njujorškoj železničkoj stanici Grand central. Inspiracija za taj projekat mu je došla kada je video kako deca igraju oko napuštene olupine „juga” u sred Njujorka.

- Video sam kako je vozilo u relativno dobrom stanju, ali kako ga vlasnik ne može popraviti, pošto nije bilo delova. Kada je kompanija koja ih je prodavala propala, ove siromašne ljude je spopala muka sa tim automobilima, rekao je O’ Kalaghen.  On je dao oglas u novinama sa naslovom “YUGO - Živ ili mrtav”. Vlasnici su počeli da se javljaju i O’ Kalaghen je sakupio 39, uglavnom neispravnih automobila, koje je plaćao po 3,6 hiljada dolara.


Dnevnik, jun 2001.

You Might Also Like

0 коментара