U službi zadovoljnih potrošača

13:30


NAŠTA TEMA: INDUSTRIJA KOMUNIKACIJA U DIGITALNOM OKRUŽENJU


I to ne bilo kakvih, već pametnih potrošača! Zabaviće ih, čak nasmejati vešto smišljena reklama. Ali, oni hoće više: da brend bude stalno tu, zbog njih, da im ne nude samo popuste ili nagrade za lojalnost, već i dobro iskustvo, servise koji im znače, olakšavaju ili upotpunjuju svakodnevicu... Može? Naravno da može, jer ako ne može - "adio"... Jer oni su moderni potrošači!


Digitalno okruženje više nije novost. Proželo je svakodnevicu na toliko načina da bismo zaista mogli da se zapitamo kakav bi nam život bio kada bi, hipotetični rečeno, neko pritisnuo dugme za isključivanje. Navikli smo se, zar ne? Istovremeno, i dalje fascinira da se sve to dogodilo za manje od 20 godina, a da je, ni za celih 10, došlo do  "svetlosnog" ubrzanja. Skoro da izgleda kako više ništa ne može da nas iznenadi u digitalnom sazvežđu, jer novotarije sustižu jedna drugu.

Međutim, ako smo se navikli, čak i ako smo počeli da koristimo, ili je bolje reći - da uživamo u blagodetima našeg doba, to ne znači da nije moguće postaviti pitanje koliko smo uspešni u tome. Ovo pitanje dobija na snazi ako je namenjeno onima koji primenjuju digitalne mogućnosti zbog unapređenja sopstvenog poslovanja. A kako je "Marketing&Advertising" posvećen komunikacionoj industriji, ovde ćemo se koncentrisati na to kako se kreatori komunikacija danas snalaze u digitalnom okruženju.


Ana i Jana

Najpre da predstavimo sagovornice. Reč je o dve ekspertkinje koje svakako imaju šta da kažu o ovoj temi. Ana Anđelić je direktorka za globalne strategije u multinacionalnoj mrežu Havas LuxHub (advertajzing i pr izdanak Avaza - jedne od najstarijih novinskih agencija). Ana je istovremeno spisateljica, doktorka sociologije. Britanski Gardijan ju je uvrstio među 10 najuticajnijih globalnih stratega na polju unapređenja brendova, potrošačkog iskustva, životnih stilova. Živi i radi u Njujorku.

Jana Savić Rastovac je kreativna direktorka u agenciji McCann Beograd. Jedna je od prvih žena na poziciji kreativnog direktora u Srbiji. Kreirala je  slogane i kampanje za neke od najvećih domaćih i inostranih  brendova, poput Lav piva, Raiffeisen banke, Nestlea, Coca-Cole, Mts-a, MTV-ija.  Među nagradama je i najprestižnije svetske priznanje iz oblasti advertajzinga Kanski lav, koji je dobila 2011, inače prvi  za Srbiju. Jedan je od autora knjige "Hacker, Maker, Teacher, Thief", bila je član žirija Njujorškog festivala kreativnosti.

Neprestano traganje

Na početku ih pitamo:  Da li je ovladavanje digitalnim tehnologijama od strane marketinških stručnjaka nužan preduslov u tranziciji od tradicionalnog brenda do savremenog brend experience? Jana kaže da ovladavanje digitalnim tehnologijama jeste stvar opšte kulture, neophodnost vremena u kome živimo. Za marketinške stručnjake ono se podrazumeva, „ali ne možemo o ovladavanju govoriti kao o školskom ovladavanju tipa - završio sam prvi razred digitalnih tehnologija". Ovo je neprestani proces traganja, stalnog istraživanja, praćenja sve bržih trendova, odabira novog i smislenog iz sveta tehnologije I primene na svet ljudi od krvi i mesa.

 - Danas je teško pronaći brend, bez obzira na kategoriju, kojem digitalna tehnologija nanosi štetu. Tehnologija donosi nove izvore prihoda, nove mogućnosti za distribuciju i prodajne kanale, unapređuje operacije i organizacionu komunikaciju, nudi nove načine stupanja u kontakt sa mnogo širom publikom nego ranije. Ovo su činjenice. Istovremeno, izazov je da se nove mogućnosti, organizacione strukture i procesi, biznis modeli koji digitalna tehnologija donosi integrišu u već postojeće. To je ključni problem, a ne pitanje potencijala digitalne tehnologije za brendove i biznis uopšte - eksplicitna je Ana.

"Ooo!" efekat

Kada se kaže da najuspešniji igrači na tržištu neprimetno integrišu tehnologiju i dizajn svojih brend experience-a, na šta se tačno misli? Jana to veoma jednostavno objašnjava: To su sve one ideje na koje imamo komentar "Ooo, kako je pametno!" To su brendovi koji su na prirodan način spojili najnoviji gedžet i potrebu svog kupca. To su servisi koji nam svakoga dana olakšavaju život i integrišu tehnologiju na način koji život čini boljim, inspirativnijim, kvalitetnijim. Ana se opredeljuje za unekoliko drugačiji ugao posmatranja. Ona pravi dinstinkciju između tradicionalnog i savremenog marketinga:

Citat: Ljudi u advertajzingu koji
ignorišu istraživanja su u opasnosti
kao generali koji ne obraćaju pažnju
na neprijateljske signale
Dejvid Ogilvi (1911-1999) osnivač
marketinške kompanije

Ogilvy & Mather, otac
modernog advertajzinga


- U svetu tradicionalnog marketinga, ogromno ulaganje u distribuciju je služilo kao kompenzacija za loše proizvode i servise. Sve češće, čak ni najveća i najkreativnija lansiranja proizvoda ne mogu da stvore masovan, ponovljiv i održiv razvoj biznisa ako proizvod nema dobar market fit. Lekcija ovde je da je proizvod podjednako važan kao i promocija. To je možda najvažnija marketinška inovacija koju brendovi mogu da nauče od startapova koje se fokusiraju na proizvod i iskustvo korišćenja proizvoda umesto samo na promociju - objašnjava.

Evo i primera: startapovi kao Farfetch, Net-a-Porter ili Spring imaju nedvosmislen fokus na pravljenje digitalnih proizvoda i servisa koji se takmiče na tržištu, ne samo na osnovu svoje distribucione strategije, nego na osnovu karakteristika (killer features) koje potrošači žele da iskuse. Zahvaljujući ovoj “proizvod + distribucija = moderan marketing” formuli, Airbnb je postao podjednako važan, ili čak i važniji igrač nego Hilton, kaže naša sagovornica.

Servisi umesto poruka

Svako malo, susrećemo se sa novim terminima. Evo ga još jedan: omni-channel! Pojednostavljeno, to je skup kanala od prodavca do kupca. Zbunjuje, međutim, to što se kaže da je kupac/potrošač u centru, a ne na jednom od krajeva omni-channel. Kako to objasniti? Ana kaže da je kupac i njegovo ponašanje je u centru brend fokusa. Kako ce neki brend da stupi u kontakt sa kupcem, da ga zainteresuje, zadrži tu pažnju i stvori dugoročni odnos sa njim zavisi od interesovanja, potreba i ponašanja tog kupca.

Zato je kupac u centru - sve brend odluke, počevši od obećanje vrednosti („value promise“) do potvrde te vrednosti („value delivery“), zatim planiranja angažovanja („engagement planning“) polaze od kupčevog sistema vrednosti i opredeljenja, kao i njegovog životnog stila. Ključ uspeha je u tome koliko brend razume kupca. Omnichannel planning je u drugom planu, i treba da se savršeno nadoveže na ponašanje potrošača i na njegov životni stil.

- Brendovi treba da kreiraju servis, a ne poruke ka potrošačima, kako mi znamo da kažemo "da se nađu na usluzi". Da dobro oslušnu ponašanja, potrebe i životne navike sve zahtevnijeg tržišta. Danas za sebe tražimo sve više i više. Potrošač zahteva mnogo, kreće između brendova, otvoren je da proba novo i lojalan je samo onome što je za njega najbolje. Brendovi koji budu pokazali iskrenu spremnost da stave potrošača u centar svojih aktivnosti biće oni koji će pobediti - objašnjava Jana.

Savršeni lopovi

Zanimljiva je teza da marketinški stručnjaci ne treba da budu inovatori, već „savršeni lopovi“ koji za potrebe klijenata i brendova koriste kanale koje je već osmislila i testirala tehnologija. Da li zaista ostaje da se ide tehnološki utabanom stazom ili su ipak mogući dodatni prodori?

- Cela popularna kultura predstavlja citat na citat, novo je uvek ekstenzija, nadogradnja nečega postojećeg. Čak i kada negira postojeće, novo se referiše na nešto drugo, a različito. Inspiracija dobrim je pozitivna stvar. Ukrštanje dveju vrednosti još bolja. Na ukrštanju različitosti rađaju se novi kvaliteti - kaže Jana. A Ana ideju“savršenog lopova” objašnjava konceptom „growth hacking“ - iskoristiti ponašanja koja već postoje i nadovezati se na postojeću socijalnu dinamiku sa svrhom da se ubrza prihvatanje proizvoda ili servisa na tržištu.

Growth hacking usvaja pristup koji je direktno suprotan konceptu "savršenog metka" (silver bullet) advertizing agencija. Umesto jednog mega-rešenja (kreativne kampanje, npr), growth hacking neguje raznovrsnost mikro, jeftinih i humanocentričnih unapređenja koje se onda pojačavaju u svrsi pravljenja značajno većih pozitivnih ishoda za brend na duže staze. Novi prodori se dešavaju na preseku između postojećih ponašanja i ideja, te načina kako ih poboljšati, razviti, odnosno odgovoriti na njih.

Džungla podataka

Savremeno digitalno okruženje, između ostalog, agencijama i njihovim klijentima omogućava prikupljanje mnoštva podataka o kupcima/potrošačima. Kako se snaći u toj data jugnle, kako iskoristiti podatke na najproduktivniji način, pitanje je s kojim se susreću kreativci. Jana kaže da voli podatke. "Pomažu mi u kreativnom radu. Strateško analiziranje i pravilno biranje relevantnih podataka iz džungle o kojoj govorite je umetnost za sebe i jedan od najvažnijih momenata u lancu kreiranja valjane kampanje i kreativne ideje.

- Vrlo često, osećaj koji mi kao potrošači imamo je da je prikupljanje podataka nešto čemu smo izloženi bez naše volje. Kupci osećaju nelagodu oko danas uobičajenih pojava kao što su retargeting, tracking, ali istovremeno imaju i utisak da su u neprekidnom centru pažnje. Za sve brendove, a pogotovo poput, na primer, hotelijerstva ili avio industrije prikupljanje podataka nudi neverovatne mogućnosti razvoja. Podaci i znanje kako i gde ih primeniti je ključ za prilaženje potrošaču kao konkretnom pojedincu, a ne kao anonimnoj individui - kaže Ana.

Ona opet navodi primere: novi globalni brendovi Airbnb, Uber, Birchbox ili Seamless pokazuju kako je moguće, uz dobro korišćenje podataka za kontent strategije i nijansirane pristupa mobilnim tehnologija , napraviti dobar spoj sa tradicionalnim idejama hotelijerstva i servisa, napraviti nešto novo. Njihovo glavno pravilo je “from stalker to butler” sto znači predvideti potrebe potrošača i odgovoriti na njih.

Budućnost u udruživanju

Ne samo da imamo "omni-channel", već postoji i mogućnost udruživanja brendova radi zajednički osmišljenog nastupa na tržištu. Logično, za takav koncept, jedan od preduslova je digitalno okruženje. Šta ono omogućava sinergetskoj promociji različitih brendova? Ana za primer uzima partnerstvo koje Uber ima sa Amex-om, Starwood hotels i odnedavno sa e-commerce brendovima. Ovakva povezivanja su sva zasnovana na prednostima za potrošača.

"Najbolja partnerstva potiču iz razumevanja ciljanje grupe i njenog ponašanja. Digital je tu da poveže različite sisteme (npr. Amex’s points system sa Uberovim interfejsom), omogući prikupljanje podataka i CRM i dodeli ulogu različitim kanalima u postizanju celokupnog cilja partnerstva, dodaje ona uz opasku da ideja o partnerstvu, i šta će ono doneti potrošaču, kako će učiniti njegov život boljim, je ono što se najviše računa.

 - Mogućnost udruživanja različitih brendova je verovatno jedna od najuzbudljivijih stvari koje nas očekuju u bliskoj budućnosti, pa i na ovim prostorima. Različiti proizvodi dele istu ciljnu grupu i bore se za njenu pažnju. Udruženi u inovativnim predlozima, brendovi imaju veliku šansu da osvoje lojalnost potrošača I kreiraju nove vrednosti i ponašanja - zaključuje Jana.


Gostujući kolumnista: Marjan Novak, direktor i odgovorni urednik, Marketing magazin

Nema više besplatnog ručka

Amerikanci kažu “There is no free lunch!”. Nešto što sam čuo pre 30 godina, ali tek sam sada počeo polako da razumem. Mnogo mi je kod ovog razumevanja pomogla konferencija Sempl, konferencija medijskih trendova, u koju sam "uskočio” pre pet godina. Prve dve godine tražio predavače koji bi došli u regiju (Balkan, Sloveniju) malo da vide kako i šta mi tu radimo, pa da ih i ne bi trebalo baš puno platiti. Poslednje dve godine ustanovili smo, kako se “event business” u svetu i kod nas tako namnožio, da predavača - a pogotovo dobrih - baš nema puno. Jer su oni dobri vrlo zauzeti, imaju stvarno mnogo posla i problem im je napustiti ofis za dan, dva ili tri. Zato smo odlučili, da svi predavači na Semplu budi “naši”. To je, da možemo mi - kao organizatori - garantovati za njihove nastupe. A to znači, da nam ih je neko poverljiv preporučio, da ih je neko od naši poverenika video uživo i da dolaze iz razvijenih, vanjskih tržišta (SAD, UK, Nemačka,…) za koje smatramo, da su od tri do šest godina ispred nas u medijskim trendovima.

Naravno, da vam neču reči koliko plaćamo za nastupe predavača, ali vam mogu priznati, da nas najveća imena koštaju čak i 15.000 evra. Za jedan, 30-45 minutni nastup! A imaćemo oko 20 predavača! Siguran sam, da niko u regiji koji organizuje marketinške i medijske događaje ne razmišlja o predavačima takvog kvaliteta.

Ko su ta imena? Predstaviti ču samo njih par. Cathey Armillas dolazi iz SAD i napisala je knjigu The Unbreakable Rules of Marketing: 9 ½ Ways to Get People to Love You u kojoj poziva oglašivače, da prestanu sa prodavanjem stvari i počnu raditi na tome da se ljudi zaljube u njihove brendove. Les Binet iz agencije Adam&Eve DDB iz UK radio je na kampanji za Harvey Nichols »Sorry, I've spent it on myself«, jednoj od najviše puta nagradjenih kampanja iz 2014 godine. Dr. Max Mckeown, britanski stručnjak za strategije i inovacije, autor i savetnik govoriće o inovacjiama i strategiji.

Pored te trojice još nam dolaze: Srđan Šaper, osnivač i direktor srpske oglašivačke agencije “I&F McCann Group”, Mats Persson, glavni operativni direktor u danskom preduzeću “Adform”, Niall Hogan, izvršni direktor preduzeća “Integral Ad Science”, koji je odgovoran za Veliku Britaniju, Mike Bevans, viši direktor marketinga za oglašivačke proizvode u “Yahoo”-u, Daniel Knap, viši direktor u međunarodnom istraživačkom preduzeću “IHS”, Maximilian Münch, mladi nemački fotograf i umetnik koji svoje pratioce – a ima ih već više od 55 hiljada – oduševljava na društvenoj mreži Instagram.

Već po trinaesti put će se u se u okviru konferencije SEMPL održati Sempler, regionalno takmičenje za najbolje medijske strategije godine, i to uz neke inovacije. Uz postojećih šest takmičarskih kategorija (strateško korišćenje medijskog interneta, inovativno korišćenje komunikacionog kanala, najbolja ciljana akcija, najbolja iskustvena akcija, najbolja upotreba digitalnog okruženja i najbolja akcija na društvenim mrežama) pridružiće se i tri nove, i to najbolja upotreba mobilnog okruženja, najbolja upotreba podataka i najbolji novi medij/medijski format.

Primjećujem da u celom regionu Adriatik nastaje izuzetno mnogo dobrih projekata i proširenjem takmičarskih kategorija želimo da podstaknemo prijavu radova i nagradimo još više odličnih strategija. U narednim godinama planiramo da dodamo još više kategorija i nagrada tako da će utakmica za Semplere biti još zanimljivija.



3za1: Ivana Parčetić Mitić, osnivač i
urednica Marketing mreže

Stiže nam "Kaktus 2015" 


1. Zašto je Marketing mreža odlučila da pokrene festival "Kaktus"?

- Tržište marketinških komunikacija u Srbiji i kreativni radovi koji iz njega godinama proizilaze, konačno zaslužuju kvalitetan kreativni festival. U proteklom periodu realizovane su brojne zanimljive i inovativne integrisane kampanje za koje smatramo da su vredne pažnje, kako stručne, tako i šire javnosti. Konkurs za KAKTUS nagrade prilika je da izmerimo da li su to zaista ideje koje opstaju, ali i ocenimo napredak struke. Očekujemo da će kampanje koje pristignu na konkurs do 20. septembra i vrhunski predavači iz Evrope i sveta u okviru konferencijskog dela festivala ukazati na trendove razvoja, ali i na izazove koji određuju budućnost kreativne industrije.

2. Kako su poslenici kreativne industrije prihvatili ideju, tim više što, za razliku od nekih drugih sredina u regionu, u Srbiji nemamo mnogo nacionalnih festivala posvećenih ovoj struci?

- Poslenici kreativne industrije u Srbiji poslednjih godina spremni su za nove trendove i izazove. Konstantna edukacija, praćenje noviteta i tehnologija, ali i lična kreativnost mogu pomeriti granice i doprineti ne samo praćenju svetskih trendova, već i postavljanju novih. Takođe, u svakodnevnoj komunikaciji sa kolega iz kompanija i agencija, shvatili smo da je njima zaista potrebno mesto na kome će da pokažu svoje najbolje ideje, kreativne radove na koje su ponosni, druže se, ali i nauče ponešto novo.

3. Šta učesnike očekuje kada je reč o programu festivala?

Festival pod sloganom "Ideje koje opstaju" ponudiće bogat i zanimljiv program iz različitih oblasti integrisanih komunikacija, kao i pregled najnovijih svetskih trendova. Dnevni konferencijski deo festivala čine predavanja i radionice vodećih stručnjaka iz Evrope i sveta, među kojima su i Abraham Abbi Asefaw i Maksimilian Kallhed, osnivači Pop Up agencije iz Londona; Jacob Kobi Gamliel, osnivač najveće digitalne agencije u Izraelu iSOCIA; Luca Gatti, Brand Operation Integration Manager za EMEA region u kompaniji Procter & Gamble i Mike Brandt, osnivač danske agencije Urge i inovativnog pristupa u oglašavanju – Advertisingawesomeness.
Pored njih, učesnici festivala imaće priliku da čuju i iskustva Marijane Prpić, brending direktorke u kompaniji Google, Svetlane Stavreve, direktorke marketinga i komunikacija u kompaniji IBM za Jugoistočnu Evropu, kao i  Matije Vujovića i Vladimira Grčića iz jedne od najnagrađivanijih digitalnih agencija u Evropi Kitchen Prague.
Večernji program festivala obeležiće dodela nagrada najboljima u struci. Nagrade se dodeljuju u 13 kategorija, a dobijaju ih organizacije, kompanije, institucije i agencije za najkvalitetnije i najprofesionalnije integrisane kampanje. O tome ko će dobiti ovogodišnje KAKTUS nagrade odlučuje stručni žiri koji čine 25 uglednih profesionalaca iz kreativnih, PR i digitalnih agencija iz Srbije i regiona.


AKTUELNOST: Kampanja za keš kredite Raiffeizen banke
Ljupče i Buca hit na Facebooku


Napraviti dovoljno dobro ili čak bolje od prethodnog, uvek je izazov. A sa baš takvim izazovom suočili su se kreativci beogradskog McCanna koji su trebali da osmisle novu kampanju za Raiffeizen banku, posle veoma uspešnog serijala „Može“ i nastavka „Stvarno možemo“, što je osmislila i realizovala ista agencija.

Zadatak je bio da osmisle kampanju za keš kredit koji je podrazumevao, osim samih benefita ove usluge, relativno niske mesečne rate od pet hiljada dinara za sumu od 250 hiljada dinara. Bilo je potrebno kreirati kampanju koja će zainteresovati i privući nove korisnike. Konkurencija se već oglašavala sa svojom ponudom, što je nagnalo kreativni tim da komunikaciju pomere u neočekivanom smeru.

Istraživanja su pokazala da je korisnicima bankarskih kredita najvažnija visina mesečne rate. Korišćenjem poznate izreke iz naroda i samo saznanje da više ponovljena informacija podiže svest ljudi, inspirisalo je kreativni tim da u komunikaciji toliko puta ponove iznos rate, da čak i „vrapci na grani znaju“ sve o novom Raiffeisen keš kreditu.

- Posle ogromnog uspeha koje su imale kampanja „Može“ i „Stvarno možemo“, suočili smo se sa izazovom kako da osmislimo kampanju koja će potrošačima biti zanimljiva, duhovita, a opet drugačija od prethodnih kampanja. Ideja da kreiramo par vrabaca koji će na inovativan način komunicirati jednu bankarsku uslugu pokazala se kao odlična. Bilo je pravo zadovoljstvo raditi sa Ljupčetom i Bucom (imena vrabaca). Njihov živ duh i razigrana mašta bili su prava inspiracija… A njihova uloga u promovisanju kredita zapažena i nezaboravna  -  kaže Dubravka Petrović, Associate Creative Director agencije McCann Beograd koja je zajedno sa kolegama iz kreativnog tima radila na kreiranju i realizaciji nove kampanje za Raiffeizen banku.

Dinamičnim i brzim dijalogom između dva vrapca komunicira se ponuda. Vrapci, sada već popularni Ljupče i Buca, smešteni u različite okolnosti i prilike, ukazuju na sve benefite bankarske usluge i svoje vrapčije planove kroz sve kanale komunikacije TVC, OOH, print... Omaž prethodnim uspešnim kampanjama postignut je korišćenjem neizostavnog „Može!“ u njihovoj komunikaciji. Vrhunac je postignut kroz otvaranje Facebook stranice, gde simpatični dživdžani komentarišu vrapčiji urban život, planove, razmenjuju ideje... čime je ostvaren poseban vid komunikacije sa korisnicima.

Evo i nekih postova na Facebook strani (https://www.facebook.com/BucaiLjupce?fref=ts): "Svuda pođi, na Dorćol dođi. After Exit Festival party kod mene na trosedu. PSSST! SPAVAMO. ZZZZZZ! #‎Ljupče";  "Bolje vrabac na grani, a još bolje vrapci u kafani #‎Ljupče"; "Bolje vrabac na grani nego vrabac u teretani #‎buca"... Facebook stranica na kojoj su glavni junaci Ljupče i Buca je veoma aktivna, na njoj se svakodnevno objavljuju novi postovi, a sve je više i pratilaca stranice. Kampanja je na fokus-grupama odlično ocenjena, kao inovativna, pamtljiva, originalna i simpatična. Rezultat toga je veliki odjek kampanje u javnosti, zadovoljstvo klijenata i, pre svega, povećana tražnja za kredite Raiffeisen banke.

Uz košarkaše
- Buca i Ljupče postaju sve popularniji i na Facebook-u što najbolje pokazuje broj njihovih fanova koji se svakodnevno povećava. Oni vole da sa svima popričaju, uživaju u dopisivanju sa svojim fanovima a i između sebe. :) Na stranici dele svoje simpatične avanture i dogodovštine, prate aktuelne trendove i dešavanja  tako da ovih dana bodre našu košarkašku reprezentaciju na #EuroBasket15 u Berlinu i slave svaku njihovu pobedu - kaže Jovana Kovačević, Social Media Manager u agenciji McCann.


Dobra knjiga:
Skriveno ubeđivanje: 33 Psihološke
tehnike u advertajzingu

Naslov: Hidden Persuasion: 33 Psychological Influences Techniques in Advertising
Autori: Marc Andrews, Matthijs van Leeuwen, Rick van Baaren
Izdavač: BIS Publishers
Jezik: Engleski


Vizuelne poruke su sveprisutne. Njihovi autori pokušavaju da nas ubede da kupimo, učimo, delujemo. Jedne su uspešnije od drugih u uticaju na naše ponašanje i izbore. U čemu je tajna moć ovih poruka. Kako one utiču na menjanje naših stavova i delovanja? Trojac koji potpisuje knjigu "Hidden Persuasion: 33 Psychological Influences Techniques in Advertising" objašnjava različite tehnike vizuelnog ubeđivanja i načine kako se te tehnike primenjuju. A reč je o raznovrsnim "alatima", od onih koje su apsolutno podrazumevani u kreativnoj industriji, do onih pomalo opskurnih.

Čitalac je u prilici da stekne dubok uvid u vizuelno kodiranje poruka, sve opisane tehnike su praćenje bogatim ilustracijama, kao i dodatnim informacijama vezanim za psihologiju promene ponašanja. Ova knjiga, koja ima jako dobre kritike, nije samo štivo koje će otvoriti oči studentima i profesionalcima u kreativnoj industriji, već i svima onima koji žele da shvate koliko je ljudsko ponašanje uslovljeno advertajzingom, socijalnim kampanjama i upravljanim porukama. Autori su vodeći stručnjaci za ovu oblast, što knjigu dodatno čini nezaobilaznim, referentnim štivom na temu vizuelnog kodiranja poruka.



Vesti:

Weekend Media Festival u Rovinju
Rovinj /// Weekend Media Festival: najvažniji regionalni skup o kreativnoj industriji, biće održan od 24. do 27. septembra u Rovinju. Festival će okupiti više od 4 000 učesnika iz medijske industrije, preko 500 novinara iz Jugoistočne Evrope, oko 300 studenata sa fakulteta na kojima se izučavaju discipline u vezi sa advertajzingom i 120 uglednih govornika iz celog sveta. I ove godine će na reviji BalCannes biti prikazano 25 najboljih regionalnih kampanja koje prestavljaju presek dostignuća i trendova u ovom delu Evrope.

Takmičenje Somoborac
Beograd /// SoMo Borac je godišnje okupljanje digitalnih profesionalaca na Weekend Media Festivalu  na kojem se prezentuju i nagrađuju najbolji projekti iz digitalne sfere. Bilo da je reč o mobilnoj aplikaciji, najboljoj primeni tehnologije u tek nadolazećoj SoMo Tech kategoriji ili sadržaju koji je postao viralni blockbuster, misao vodilja kojom se rukovode na SoMoBorcu je da se na osnovu najboljih radova definišu trendovi koji dolaze.
Više o SoMoBorcu na linku: http://somoborac.com/


Digital konferencija
Beograd /// U Beogradu  će se 15. septembra okupiti medijski i telekomunikacioni lideri iz celog regiona na konferenciji Digital 2015. Na konferenciji će biti predstavljeni najnoviji trendovi u telekomunikacijama i medijima.

Festival Skopje Kreativa
Skoplje /// Festival kreativnih industrija pod nazivom Skopje Kreativa 2015. biće održan od 16. do 20.septembra u glavnom gradu Makedonijе. Festival Skopje Kreativa zamišljen je kao manifestacija koja će prikazati presek kulturne scene i kreativne industrije u Makedoniji i zemljama regiona.Ove godine odrzava se pod motom “Skopje – moj grad”.
Više informacija o Festivalu možete naći na sajtu: http://skopjekreativa.mk/index.php/mk/

Promocija knjige Nešto za čitanje
Beograd /// U UK Parobrod 17.septembra u 19h biće održana promocija knjige “Nešto za čitanje” autora Nemanje Stankovića, kopiratjtera u agenciji McCann Beograd.  Pored promocije planirana je I mini izložba ilustracija iz obe Nemanjine knjige čiji autori su dizajneri i art direktori iz agencije McCann Beograd.


Održan PDP u Novom Sadu
Novi Sad /// PDP internacionalna konferencija okupila je od 3. do 6. septembra u Novom Sadu stručnjake, studente i mlade iz oblasti dizajna, fotografije, arhitekture i drugih polja kreativnog rada Tema sedme internacionalne PDP konferencije, LoFiHi, označava stvaralaštvo koje ne zahteva nužno veliki bužet ili tehničko savršenstvo, već vrednost koju nosi odlična ideja. Predavači su kroz svoje govore i radionice, pokazali da su inovacije moguće čak i kada su uslovi ispod prosečni ili čak neprihvatljivi i (naizgled) nemogući.

Sledi Bečka nedelja dizajna
Beč /// Bečka Nedelja dizajna, Vienna Design Week biće održana od 25. septembra do 4. oktobra. Zemlja-gost ove godine je Francuska, a u središtu ovog popularnog festivala je deseta bečka opština. Vienna Design Week ove godine ima u ponudi prezentacije, filmove, izložbe, instalacije, razgledanja, diskusije i žurke u celom gradu. Značajna pozornica ove godine je bečka opština Favoriten gde se nalazi i centrala festivala, festivalski kafe i laboratorija. U središtu dešavanja Vienna Art Week-a je eksperimentalna i razigrana saradnja odabranih dizajnera iz zemlje i inostranstva sa bečkim prodavnicama ili tradicionalnim radionicama. Cilj je da se iznova otkrije i oživi lokalna proizvodnja.



Da li ste znali:
Na većini grafičkih rešenja za reklame, satovi su podešeni na 10 časova i 10 minuta jer položaj kazaljki u tom trenutku sugeriše osmeh na licu, ili kako bi se to danas reklo - "smajli"

Reklama Dojla Dana Bernbacha  “Think Small” za Foksvagenovu "bubu", koja se pojavila u američkim medijima krajem 50ih godina, smatra se za najuspešniji oglas XX veka.




Pojmovnik
Retargeting
Pokušaj oglašivača da pridobije pažnju posetioca svog sajta i eventualno ga nagovori da kupi proizvod ili uslugu kroz pojavljivanje reklame na nekom drugom sajtu, pošto ju je on ignorisao prilikom inicijalnog zapažanja. Posetiocima sajtova se može učiniti da je u pitanju koincidencija, ali je reč o promišljenoj strategiji koja polazi od pretpostavke da pojedinac koji je posetio sajt sa određenom uslugom ili mogućnošću kupovine proizvoda, ima interesovanje za tu uslugu, odnosno proizvod, i da će ga kupiti prilikom ponovnog uočavanja oglasa.

Geofencing
Oglasna kampanja koja je ograničena na određeni prostor, zasnovana na lokacioni marketing. Posebno dobre mogućnosti nudi kada je reč o mobilnim uređajima. Polazi se od pretpostavke o postojanju virtuelnih granica ili "ograda" koje postoje oko određene lokacije. Korisnici koji uđu u "geofencing" područje kvalifikuju se za popuste ili promocije. Pionir u ovoj vrsti oglašavanja bio je Starbak kada su na mobilne telefone prolaznika pored njihovih kafeterija stizali kuponi sa popustom od jednog dolara. Nekoliko velikih kompanija trenutno razvija modele ove vrste oglašavanja.

You Might Also Like

0 коментара