Pičevi – veliki izazov u 2015.

13:24

Gostujuć kolumnista: Ivana Parčetić Mitić, osnivač i urednica portala Marketing mreža


Content marketing, personalizacija sadržaja, online komunikacija i mobilni marketing pojmovi su koji su se najčešće navodili kao očekivani trendovi u 2015. godini na nedavno održanom regionalnom forumu komunikacionih lidera – IZAZOV 2015. S druge strane, kada je reč o najvećim izazovima sa kojima će se struka suočavati učesnici foruma jednoglasni su da su to mali budžeti, nestručan kadar i reputacija struke. Na ovu temu nadovezuje se i priča o tenderima, odnosno pitchevima za angažman agencija.

Kako bi raspolagali relevantnim podacima, portal Marketing mreža i agencija MASMI sproveli su istraživanje o stanju struke u kome je učestvovalo 374 profesionalca iz šest država regiona, a ispitanici su stručnjaci iz oblasti marketinga i odnosa s javnošću, zaposleni u agencijama i kompanijama. Rezultati sprovedenog istraživanja dodatno su potvrđeni i na panelima održanim u okviru IZAZOVA 2015.

Pomenuto istraživanje pokazalo je da čak 65 odsto kompanija ne raspisuje pitcheve odnosno tendere za izbor marketinških, PR i drugih srodnih agencija. Takođe, zanimljivo je i da se čak 75 odsto ispitanih kompanija izjasnilo da pitcheve za izbor nove agencije raspisuju radi dobijanja novih ideja, dok je 45 odsto njih reklo da im je osnovni cilj dobijanje najpovoljnije cene.

S druge strane, čak 73 odsto agencija izjasnilo se da su im ideje i rešenja predložena u toku pitcha „ukradene“ od jednog do tri puta, dok deset odsto ispitanih tvrdi da je to bio slučaj više od pet puta. Isto istraživanje pokazalo je i da se čak 82 odsto agencija susrelo sa kršenjem etičkog kodeksa u toku pitch procesa.

Pored navedenog, rezultati istraživanja pokazali su i da se odabir agencija, prema odgovorima predstavnika kompanija, vrši prevashodno na osnovu tima, odnosno ljudi koji rade u agenciji, ali i inovativnih i drugačijih ideja. Takođe, čak 33 odsto učesnika foruma smatraju da je svaki drugi ili treći raspisani pitch namešten, a ovakvi rezultati potvrda su neuređenosti procesa izbora agencija od strane kompanija.

Isti zaključci čuli su se i na panelu „Pitchevi naši nasušnji“ koji je održan u okviru IZAZOVA 2015. Učesnici panela potvrdili su rezultate sprovedenog istraživanja o „krađi“ ideja i izneli stav da su se više puta susretali sa netransparentnim i neravnopravnim procesom izbora agencija, nerealnim budžetima i rokovima, kao i nejasnim brifovima, ali su se i predstavnici kompanija i predstavnici agencija složili da je neophodno što češće razgovarati na ovu temu i ponuditi konkretna rešenja.

S druge strane, učesnici panela upoznali su kolege i sa drugačijom praksom koju sprovode neke kompanije prilikom izbora agencija. Naime, neki klijenti, svesni važnosti izbora agencija i smarajući ih svojim poslovnim partnerima, sami uspostavljaju veoma jasne i transparentne pitch procese, koji podrazumevaju i njihovo ozbiljno angažovanje i pripremu materijala.

Takođe, jedna od inicijativa da se uredi ova oblast došla je od strane profesionalnog udruženja IAA Srbija, koje priprema Vodič za pitcheve, dok Društvo Srbije za odnose sa javnošću planira da do kraja ove godine usvoji izmene i dopune Etičkog kodeksa, kao osnovnog profesionalnog dokumenta, i da preporuke za unapređenje pitch procesa u PR industriji.


Imajući sve to u vidu, svi panelisti složili su se da je definisanje jasnih procedura, postavljanje standarda i unapređenje etičkog okvira, detaljni brifovi, upoznavanje sa poslovnom filozofijom, otvoren dijalog i partnerski odnos, neophodni su za bolju komunikaciju između „dve strane“. 

You Might Also Like

0 коментара