Gradnja novosadskih mostova 2000: Aplauzi i zvižduci

18:15

Novosađani aplaudirali prvog dana gradnje Varadinskog mosta
Kad se spoje utega i rešetka

Novi Sad - Između velike dizalice na barži i ogromne skele, usidrenih kod levog stuba Žeželjevog mosta, "zujao" je mali remorker rogobatnog imena "Uragan". "Mali, ali ubitačan", kako reče jedan od brojnih Novosađana koji su događaj posmatrali sa obale, "Uragan" je plovio uzvodno i nizvodno, asistirajući dizalici.

Negde iza podneva, juče - dan pošto su gradski oci svečano proglasili početak izgrdnje Varadinskog mosta, sve krhotine nekadašnje građevine skinute su sa levog stuba. Na velikoj betonskoj steni sred Dunava, posle pedeset godina nema više ničega: ni mosta, ni njegovih ostataka. Spuštanje dela velike metalne rešetke na skelu, dok je "Uragan" trubeći oko nje obletao kao osica, Novosađani su pozdravili aplauzima. Počelo je!

Za godinu dana na ovaj, kao i stub s petrovaradinske strane, trebalo bi da se nasloni novi most. Ali kakav, pitanje je o kome građani raspravljaju poslednjih dana, čak i pošto su gradske vlasti prve zauzele gradilište. I zaista, jedinstven je primer Varadinskog mosta, čak i u planetarnim razmerama, po činjenici da se oko gradilišta utrkuju dve strane. Grad hoće sa utegama, dok Direkcija za obnovu zemlje najavljuje rešetkasti most na istim stubovima.

- Ako je most novosadski, onda će Novi Sad i da gradi. Ne treba nam Direkcija za obnovu zemlje, neka ga oni obnavljaju nekom drugom - govori ljutito stariji građanin, koji za sebe kaže da je bivši radnik PTT-a.
Sa svojim "kolegom" - penzionerom, dugo je posmatrao tablu sa koje je gradonačelnik prekjuče skinuo belo platno. Iznad imena autora, naziva investirota i roka završetka, izvio se nacrtani Varadinski most.

- Lep je, nemam reči. Samo, šta misliš da sve te pare koje će potrošiti, daju nama penzionerima, a Mrkonjića puste da se bakće s mostom - kaže u šali kolega, namerno iritirajući ex-službenik PTT-a: - Onda bi svi penzioneri glasali za ove tvoje, a Novi Sad bi dobio most.

Pored dvojice dokonih šetača, protrčao je mldić sa žutim "šestarom", dvaput većim od njega. Geometar je dobio naređenje da promeni lokaciju, kako bi bili učitani novi podaci o grdilištu.

Na obali juče nije bilo građevinskih mašina, kamiona ni radnika u zaprljanim odelima. Oni što jedini bejahu od koristi među brojnim znatiželjnicima, činili su tim inženjera i tehničara koji je uzimao "meru" lokaciji. 

Dovikujići se stručnim terminima, oni su ipak tek povremeno skretali pažnju Novosađana sa betonskog stuba. Jer, glavni akteri predstave, juče su bila trojica radnika na armiranom uzvišenju u Dunavu.
Sa pivskim flašama u rukama, oni su nazdravili na majstorski način prvoj radnoj pobedi: uklonivši "otpatke" sa stuba, čekali su da se dizalica približi još jednom, kako bi i njih skinula.

Međutim, kao što je bilo prekjučerašnje otvaranje gradilišta, i njihov jučerašnji podvig je više simboličan. Jer, glavnina grandiozne ruševine se oslonila na drugi stub. Sama konstrukcija mosta je već deset meseci opružena na dnu Dunava, pa su izvođači krenuli od mesta gde je bilo najmanje posla.

- Neka, samo da se gradi. Danas malo, sutra više. Jednom će, valjda biti most - govori Jelena, koja sa komšinicom komentariše radove. Njena četverogodišnja kćerka Milica je za to vreme davala svoj doprinos obnovi, čupkajući travu na mestu gde je bio i gde će biti most.

Čini se da su pecaroši juče najbolje obuzdavali emocije, koje su čuvali za slučaj kakve krupne ribe o udici. Sem toga, oni sa novosadskih obala pecaju već godinama, pa su navikli da se mostovi grade i ruše. Prekjuče nisu preterano obraćali pažnju na svečanu ceremoniju početka radova, kao ni onda kada je pre nekoliko meseci u aranžmanu Direkcije otvoren pontonski most. Jovica, kome juče nije "trzalo", stvar okreće na šalu:

- S novosadske strane će biti veliki stub sa užadima i zategama, a sa petrovaradinske rešetkasta konstukcija. Jedino na sredini neće biti ničega, kako ništa ne bi zaklanjanlo sunce brodovima koji će da plove. To ti je, novinar, izum naših stručnjaka - smeje se pecaroš.

Svojevrstan takt celoj atmosferi davala je dens muzika, koja je dolazila sa splava-restorana, malo uzvodno, na čijoj terasi je sedelo nekoliko gostiju koji su sebi mogli da prušte najbolju poziciju za posmatranje: meku stolicu i pićence na "lepom plavom Dunavu". A još uzvodno, stajao je suncem obasjan ponos domaćih konstruktora i građevinara. Pontonskim mostom na baržama, prolzili su pešaci i vozila sa jedne na drugu stranu. To je i dalje jedini suvozemni put od Novog Sada do Petrovaradina, na čijoj strani juče nije bilo nikoga.

- Tamo će biti slavlje 1. mart, kada počinje izgradnja rešetkastkog mosta. Pa valjda je logično da, ako su pare iz Beograda, oni počnu sa strane koja je bliže Beogradu - smeje se Mirko, koji je sa drugarom parkirao bicikl pored ruševina Varadinskog mosta. Na kamenom zidu iza njih, velikim slovima ispisano poznato ime i rečenica:"Ti si kriv za sve, odlazi!"

Danas, 5. februar 2000.

Milutin Mrkonić posetio gradilište novosadskih mostova
Varadinska duga pre roka

Novi Sad - Varadinski most, nazvan Varadinska duga, mogao bi da bude gotov i pre 1. novembra, dok će montažno-demontažni most, kojim će biti omogućen železnički saobraćaj između Novog Sada i Petrovaradina, biti otvoren za saobraćaj 1. maja.

Ovo je novinarima rečeno na gradilištima dva novosadka mosta, koje je juče posetio direktor Direkcije za obnovu zemlje Milutin Mrkonić i predsednik Izvršnog veća Vojovodine Boško Perošević.
- Garantujem da će montažno demontažni most biti gotov na vreme, a čuli ste inženjere da bi i Varadinski most mogao da bude urađen pre roka - rekao je Mrkonjić.

Montaža 72 metra konstrukcije mosta za železnički saobraćaj, počela je juče, a do 15. aprila bi trebao da iz pogona Goše iz Smederevske Palanke i MIN-a iz Niša stigne još četiri puta po 75 metara.
- Najveći deo posla se trenutno obaljva u fabrikama, a na gradlištu će biti kao u košnici između 15. aprila i 1. maja - rekao je Mrkinjić.

Inače, do sada su skoro završeni obalni stubovi, dok su u vodi postavljeni šipovi za jedan od četiri stuba. Vođa radova na gradilištu, ispred beogradske Mostogranje, "raportirao" je direktoru Direkcije da su obezbeđeni uslovi za nesmetano obavljanje radova tokom narednih dvadesetak dana.

Prilikom posete gradilištu Varadinskog mosta, Mrkonjić je najavio da će Direkcija pokušati da u posao proizvodnje delova novosadsakih mostova uključi i “14. oktobar” iz Kruševca. On je rekao da je već postignut dogovor sa Sartidom iz Smedereva o isporuci dve hiljade tona lima.

Mrkonjić i Perošević su juče posetili i OŠ “Svetozar Marković Toza” u naselju Detelinara, koja je tri puta oštećena NATO projektilima, gde je sa upravom potpisan ugovor o novoj fazi rekonstrukcije objekta koji je uoči početka tekuće školske godine osposobljen za nastavu. Tom prilikom, Mrkonjić i Perošević su najavili pomoć građanima čije su kuće oštećene u bombardovanju, a predstavnik Vojvođanske banke je obećao 10 miliona dinara bespovratne donacije Direkciji za obnovu zemlje.

Danas, 9. mart 2000.

Most slobode
Milutin Mrkonjić je izrazio spremnost da Direkcija i gradska vlast Novog Sada zajednički uđu u poslove oko izgradnje trećeg gradskog, Mosta slobode. Napominjući da ne treba politizovati pitanje izgradnje mostova u vojvođanskoj prestonici, on je juče pozvao gradsku vlast da se pridruži Direkciji i u izgradnji Varadinskog mosta.

Čišćenje Dunava
- Mi čistimo onaj deo oko stubova Varadinskog mosta, koliko je neophodno za nesmetanu izgradnju. Čišćenje Dunava je pitanje o kome terba da se dogovori država sa Dunavskom komisijom - rekao je Mrkonjić. Na pitanje u vezi mogućnošću otvaranja, za sada jedinog mosta u Novom Sadu, onog na baržama, Mrkonjić je rekao da to nije u nadležnosti Direkcije, pošto o tome odlučuje isključivio savezna administracija.


Na gradilištima novosadskih mostova
"Soča"  na sred Dunava

Velik kao dva kamiona, juče je na novosadskom keju istovaren još jedan šip za drugi od ukupno četiri stuba montažno demontažnog mosta. Teži od 10 tona, on je gotovo "urnisao" kamion marke "fap", kojim je dovežen do dizalice, prilično namučene da metalnu grdosiju prenese na usidrenu skelu.

Šetači i pecaroši  ćutke su posmatrali kako udružena snaga radnika i njihovih mašina obavlja veliki posao.
Tup-tup, dopiralo je tupo udaranje od dvesta metara nizvodno usidrene prese, koja je nabijala u vodi teren za novi šip. Iako malobrojna, ekipa beogradske "Mostogradnje" dizala je veliku prašinu kod ostataka Žeželjevog mosta, dok su vozom dovoženi delovi novog mosta. Izdaleka, kao domine, ovi glomazni delovi su od šina odvoženi pedesetak metara dalje, gde je u toku sklapanje mosta kojim bi prvi voz trebalo da prođe za mesec i po dana.

Jedna firma - dva mosta! Da li se razlog što juče na gradilištu Varadinskog mosta nismo zatekli nijednog radnika krio u činjenici da su neimari "Mostogradnje" bili zauzeti onim montažno-demontažnim? Saznajemo da je razlog drugi: u toku su pripreme za ispitivanje nosivosti stubova, a sam most se gradi daleko od Dunava i Novog Sada. U fabričkim halama "Goše" iz Smederevske Palanke i MIN-a iz Niša, majstori spajaju delove, koji će kao i za montažno demontažni most, biti doveženi na mesto konačne montaže.

Prethodnih dana, prilazni nadvožnjak Varadinskog mosta sa novosadske obale je skoro potpuo demontiran, a na stubu u sred Dunava je postavljena ograda za stručnjake koji će da izvrše ispitivanja.
Za sve one koji poslednjih dana nisu šetali kejom, novost je jedino plovna dizalica "Soča", koja privezana uz obalu čeka da povadi delove čelične skalamerije - ostatke nekadašnjeg mosta.

Danas, 11. mart 2000.


Gradilište novog Varadinskog mosta u Novom Sadu
"Duga" sve bliža obalama

Novi Sad - Početkom naredne nedelje trebalo bi da bude nadograđen rečni stub u Dunavu, bliži novosadskoj obali, a sledećeg vikenda i onaj do petrovaradinske strane, posle čega će početi postavljanje više od dve hiljade tona teške konstrukcije.

Kako je prekjuče izjavio Zoran Vapa, pomoćnik pokrajinskog sekretara za privredu, radovi na trenutno najvećem gradilištu u zemlji odvijaju se prema planiranim rokovima, pa bi završetak prvog trajnog mosta u vojvođanskoj prestonici trebalo očekivati krajem septembra.

Poslednji delovi konstrukcije, koji su prethodnih meseci izgrađivani u smederevskoj "Goši", kruševačkom "14. oktobru" i niškom MIN-u, narednih dana će biti dopremljeni na plato kod montažno-demontažnog mosta, gde je već sklopljen veći deo Varadinske duge, koja će baržama biti preneta na dozidane stubove.
Ubrzano se privodi kraju sređivanje prilaznih puteva, gde su ranije montirani delovi konstrukcije mosta, koji će se nalaziti nad saobraćajnicama na Beogradskom i Keju skojevaca.

Izgradnja mosta dužine 300 metara počela je 1. marta, a prvobitno je bilo predviđeno da on bude predat na upotrebu početkom novembra. Međutim, pre dva meseca je saopšteno da će centralni gradski most biti završen mesec dana ranije.

Varadinska duga će biti široka devet metara i omogućavaće dvosmerni saobraćaj drumskih vozila, uz koje će se posebnim stazama kretati biciklisti i pešaci.

Iako je nagib sa obe strane veći od četiri procenta, stručnjaci kažu da to neće predstavaljati veću teškoću za saobraćaj u zimskim uslovima, oko čega je u javnosti prethodnih meseci bilo najviše nedoumica.Relativno visok uspon na prilazima mostu posledica je odluke da se ispoštuju odredbe Dunavske konvencije da mostovi na ovoj reci budu udaljeni devet metara od  najvišeg nivoa vode. Zato će zbog bezbednijeg korišćenja mosta, na prilaznim saobraćajnicama će biti ugrađena granitna kocka, čija upotreba smanjuje mogućnost poledice.

Inače, da podsetimo, projekat mosta sa kontinualnom gredom po kome se gradi Varadinska duga, izabran je između tri ponuđena rešenja. Gradske vlasti su 1. februara otvorile gradilište na kome je trebalo da bude izgrađen most po projektu Nikole Hajdina, tvorca Mosta slobode, ali je Republička reviziona komisija predložila Varadinsku dugu zbog nemogućnosti da se Hajdinov most sa kosim utegama izgradi angažovanjem domaćih graditelja.

Zbog estetskih razloga odbačena je i rešetkasta konstrukcija, pa je izgradnja Varadinske duge u aranžmanu republičke Vlade i Direkcije za obnovu zemlje počela 1. marta na istom gradilištu na kome je novosadska administracija htela da izgradi most sa kosim utegama.

Danas, 22. septembar 2000.



You Might Also Like

0 коментара