Šoping ture: Pretprazničke kupovine!

19:44

U katalozima turističkih agencija postoje aranžmani koji nose imena „siti-brejk”, „metropole”, „jesenja putovanja”. Međutim, kako god da se zovu, reč je o turama koje raspiriju strat i maštu kod nepopravljivih „šopera”. Uoči početka pretprazničkih kupovina, kada se novčanici vade iz džepa češće nego inače, pokušali smo da na jednom mestu kažemo gde se najbolje kupuje u šoping-prestonicama, poput Londona, Pariza ili Rima, ali i u gradovima u koje odlaze ovdašnji turisti, kao što su Prag i Budimpešta


Od beogradskog Kalemegdana do Slavije, od Trga mladenaca do Dunavskog parka u Novom Sadu ili od niškog hotela „Ambasador” do ulice Cara Dušana, već nekoliko godina „caruju” prodavnice brendirane robe. Tranzicija ih je dovela na adrese kojima su više decenija neprikosnoveno gospodarile državne (sada propale) banke i ex-divovi domaće ekonomije. Osim toga, dobili smo „Merkator” na Novom Beogradu, „Sad Novi” i „Nork” u Novom Sadu ili „Kalču” u Nišu, u kojima se POS-terminali ne „hlade” od jutra do mraka.
Pa ipak, kada naši ljudi ugrabe priliku i otputuju negde u inostranstvo, u njima se razbukta ista ona potrošačka strast koja je pre dve-tri decenije slivala cele reke „jugovića” na tršćanski buvljak Ponte Rose ili do Kapali čaršije u Istanbulu. Preći granicu, a ne kupiti ništa, to je za ovdašnjeg turistu kao Guča bez trube. Iako bi ono što pazare verovatno pronašli po prodavnicama u svojim gradovima, i još bi platili manje nego na strani, srpskim „šoperima” je jednostavno slađe kad je doneto izdaleka.
Međutim, mi uopšte nismo posebni po tome. Amerikanci koji su prelazili Atlantik, neće se libiti da pred prijateljima istaknu kako su se „ponovili” u evropskim metropolama. Britanci vole da isprobavaju obuću po prodavnicama u Rimu ili Milanu, Italijani će prevrtati naopačke butike po Parizu, a Francuzi će iz Londona poneti barem neku „trendi-iskricu”. A šta tek reći za Ruse, za koje se priča da u najskupljim radnjama po Zapadu izgovaraju ono, gotovo legendarno: „Odavde-dovde!”.
Dakle, prekogranični šoping je u krvi ljudima širom sveta. Iako je kod nas ova vrsta putovanja na lošem glasu zbog prakse tokom devedesetih da se po kobasice i sir ide u Segedin, ili da se bofl-roba pazari na peštanskom „Šangaju”, reč je o važnom segmentu globalnog turizma. Stoga je logično što i najbolje agencije u svetu nude šoping-aranžmane. Naravno, takva putovanja nisu ni nalik truckanjima po autobusima u kojima klima-uređaj, toalet ili poslužena kafa postoje samo na sličicama izlepljenim po zadnjem vetrobranu.
Mada novembar i decembar uopšte ne deluju primamljivo za „dizanje sidra”, pošto jesen diše duboko, a zima počinje da reži, ovaj period je idealan baš za šoping-ture. To je doba takozvanih pretprazničnih kupovina kada, recimo, trgovci na Zapadu generišu i trećinu celogodišnjeg prihoda. Tada sa modnih pista u butike stižu „krpice” koje će biti aktuelne sve do proleća, proizvođači raznih „gadžeta” do potrošača doturaju „christmas-edition” (božićna izdanja), u prodavnicama se izlažu nove igračke i slično.
Pošto smo do skora slavili „lokalizovane” praznike (Dan Republike, na primer) kada je umesto masovnih kupovina u prvom planu bivalo nešto drugo (svinjokolj, recimo), a uoči onih koji su „preživeli” (Nova godina) šoping smo svodili na kupovinu jelki i paketića za decu, mi još možda nismo u „štosu” kao naše prekaljene kolege - „kupoholici” sa Zapada. Ali, kako brzo savladavamo lekcije o potrošačkom društvu, već nekoliko godina dodajemo „gas” po novčaniku baš u ovom periodu, naročito tokom decembra.
Stari lisci po ovdašnjim agencijama to su primetili, pa su katalozi ispunjeni gotovo neodoljivim ponudama. Putovanja su obično kamuflirana pod firmama „jesenje ture”, „siti-brejk” ili „metropole”, ali u suštini reč je destinacijama koje su neformalne prestonice za „šopere” iz svih krajeva sveta. Skoro na nivou vica je način na koji su ispisani programi za ovakve ture: „Prvi dan: Dolazak, smeštaj u hotel, panoramsko razgledanje dana! Drugi, treći i četvrti dan: Individualni programi. Peti dan: Povratak”. Jednom rečju: ŠOPING!
Ovde ćemo vam predstaviti u najkraćim crtama gde sve možete pazariti u globalnim prestonicama šopinga, kakvi su London, Pariz ili Rim. Koju reč ćemo kazati i o srednjoevropskim gradovima koji privlače turiste iz celog sveta, pa i iz naše zemlje, pre svega zbog svojih lepota, ali nisu za podcenjivanje ni kad je u pitanju dobra kupovina. To su Prag i Budimpešta. Iako nije tako često u agencijskim katalozima, pomenućemo i Beč koji je za naše pretke pre sto i više godina bio sinonim za najbolji pazar.
London! Ovaj grad spada u najskuplje na svetu. Ipak, britanska prestonica je neodoljiva za „šopere”. Najbolje kupovine se obavljaju u centralnoj zoni koja gravitira ulicama Oksford i Regent (Oxford & Regent). Još više cene su u ulici Najtbridž (Knightsbridge), a iznosi za nesvest se izgovaraju u i oko Njubonda (New Bond). Kovent Garden (Covent Garden) je rezervisan za specijalizovanu robu, tehničke „igračke” se kupuju na Totenhem Kort Roudu (Tottenham Court Road), nakit u Haton Gardenu (Hatton Garden).
Pariz slovi za svetsku prestonicu mode. Kolekcije najprestižnijh dizajnera, ali i kvalitetna kozmetika, te šik-nameštaj mogu da se pronađu u ulici Rue du Faubourg Saint-Honore. Skupa gerderoba prodaje se u avenijama Montaigne i des Champs, a trendi-butici se nalaze i u ulici Rivoli. U ulicama Rue des Francs, Turen i Rosiers prodaju unikatan nakit i umetničke antikvitete, knjige u Saint-Germainu. Sve i svašta se pazari u Sain-Ouenu. Bulevar Hausman (Haussmann) vrvi od „grand magazina”.
U Rimu se može dobro kupovati na više mesta. Najkomercijalizovaniji je Via Kondoti (Via Codotti), tamo su butici najznačajnijih brendova u svetu. Kad je upitanju unikatna, vrhunska moda, obavezno treba otići u deo grada koji se kolokvijalno naziva „četverougao” (čini ga sedam-osam ulica: Borgognoa, Bocca di Leone, Tomacelli...). Ljubitelji antikviteta skupljaju se u Marguti (Via Margutta). Šoperi odlaze do Fratina (Via Frattina), kupuje se oko fontane di Trevi, kao i u čuvenoj ulici Veneto, „išaranoj” buticima i kafićima.
Idemo do Praga! U blizini Vaclavskih namesti, centralnog gradskog trga, nalazi se najznačajnije područje za šoping, posebno u ulici Na Prikope (sve do Muslebekovog centra, posvećenog poznatom češkom skulptoru). Na maloj razdaljini su tržni centri i butici sa najboljim robnim markama. Dobar pazar se može obaviti i u Pariškoj ulici, a ljubitelji umetnina treba da odu do galerija u Narodni trida. Karakteristične proizvode iz Češke, kao što je kristal i porcelan, moguće je kupiti u brojnim radnjama u starom gradskom jezgru.
Naš svet je unazad deset godina u Budimpešti pazario po buvljacima i velikim hiper-marketima na obodu grada. U besparici, samo smo prolazili glavnom Vaci ulicom, ostavlajući uzdahe ispred izloga. Vaci je sinonim za najbolju i najskuplju robu. Na primer, odevni predmeti iz kolekcija najpoznatijih dizajnera, znaju da budu skuplji nego li u Londonu ili Njujorku. Dobra kupovina se može obaviti i u okolnim ulicama, kao što je Rakoci na primer ili duž Nađ Koruta (Nagy Korut) koji vodi od Margaritinog do Petefijevog mosta.
Ako vas put odvede do Beča, iz kojeg se nekada vladalo velikim prostranstvima, šopersku terapiju ćete pronaći u ulicama Karntner i Graben (Der Graben - kolokvijalno „rov”). Reč je o pešačkim zonama, načičkanim buticima sa skupocenom robom. Mnoštvo zanimljivih izloga nalazi se i u Ringeštrase (Ringestrassen), putu koji okružuje staro jezgro grada. Mariahilfer (Mariahilferstraße) slovi za najdužu šoping-ulicu. Alt Viener Flohtmarkt (Alt Wiener Flohtmarkd) je buvljak na kome se mogu pazariti antikviteti i suveniri.
U bilo koji od ovih gradova da odete, naoružajte se dobrim raspoloženjem. Cehovi koje vam ispostave ljubazni prodavci možda će izazvati blaži ili jači potres u vašem budžetu. Ali, kao i sve ostalo, i to može da se posmatra sa vedrije strane: kupili ste original, a ne plagijat, imate najnoviji modni detalj ili dragocenost koja će vam služiti godinama. Naravno, ne zaboravite da u šoping-ritam udenete i po koji muzej ili kakvu znamenitost. Osim da se kupi, u pobrojanim gradovima definitivno ima šta i da se vidi.

Bankar, novembar 2007. 

Cene aranžmana

Cene aranžmana za evropske metropole su prilično šarene. Tako, na primr četverodnevni boravak u Londonu sa avio prevozom  i smeštajem u hotelu kategorisanim sa tri zvezdice (ali, bez vize, obaveznog osiguranja i aerodromskih taksi) košta od 550 evra, pa na više. Slične cene i uslovi putovanja važe i za Pariz. Nešto jeftinije se može proći ako se izabere četverodnevni aranžman za Rim (od 300 evra, pa na više). Znatno povoljnije su ture do Praga i Budimpešte (autobusom oko 150 evra, avionom do Praga od 280 evra, pa na više).

You Might Also Like

0 коментара