Fraj­mut Du­ve, pred­stav­nik OEBS-a za me­di­je: Rešenje za Kosovo nije moguće bez slobodnih medija

16:43

Be­o­grad - Si­tu­a­ci­ja na Ko­so­vu ne mo­že bi­ti re­še­na bez do­prin­sa slo­bod­nih me­di­ja mi­rov­nom pro­ce­su. Ce­la srp­ska jav­nost, kao i Al­ban­ci sa Ko­so­va, mo­ra­ju da ču­ju isti­nu o ono­me što se ta­mo zbi­va. Su­zbi­ja­nje na­si­lja i rat­ne psi­ho­ze, ne mo­že bi­ti uspe­šno bez slo­bod­nih me­di­ja - re­kao je za Da­nas Fraj­mut Du­ve, pred­stav­nik za me­di­je Or­ga­ni­za­ci­je za evrop­sku bez­bed­nost i sa­rad­nju.

On je bio uče­snik me­đu­na­rod­ne kon­fe­ren­ci­je „Me­di­ji za de­mo­krat­sku Evro­pu“, ko­ja je pro­šlog vi­ken­da odr­ža­na u „Ge­nek­so­vim apart­ma­ni­ma“ u or­ga­ni­za­ci­ji Ra­di­ja B92 i Aso­ci­ja­ci­je ne­za­vi­snih elek­tron­skih me­di­ja. Iz­la­ga­nja na te­mu „Me­di­ji u SRJ po­sle ve­ri­fi­ka­tor­ske mi­si­je na Ko­so­vu“, Du­ve je dao mi­ni in­ter­vju za naš list.

Ka­ko oce­nju­je­te me­dij­ske pri­li­ke u Sr­bi­ji?

- Mi­slio sam da će po­sle spo­ra­zu­ma o pre­stan­ku su­ko­ba na Ko­so­vu, do­ći do raz­go­vo­ra, ko­ji će vo­di­ti mir­nom i pra­ved­nom re­še­nju kri­ze. Me­đu­tim, usle­di­li su opa­sni na­pa­di na no­vi­na­re, u šta ubra­jam i no­vi Za­kon o in­for­mi­sa­nju. Za­tra­ži­li smo od Vla­de Sa­ve­zne Re­pu­bli­ke Ju­go­sla­vi­je da do­ne­se pra­ved­ne za­ko­ne za me­di­je, a ne da tek ko­zme­tič­ki po­pra­vi po­sto­je­će.

Da li mi­sli­te da po­sto­je raz­li­ke iz­me­đu Sr­bi­je i Cr­ne Go­re po pi­ta­nju me­di­ja?

- Uo­či­li smo bo­ga­stvo mo­guć­no­sti za slo­bo­du me­di­ja u Cr­noj Go­ri. Znam, čak, da se ne­ki li­sto­vi iz Be­o­gra­da štam­pa­ju ta­mo i mi­slim da je to do­bar znak, pa bi Vla­da u Be­o­gra­du tre­ba­lo da ta­kve tren­do­ve tre­ti­ra kao do­bar po­mak i pri­mer, a ne kao pret­nju. Ni ja, kao ni bi­lo ko ko­ga sam ov­de sreo, ne znam šta je pra­vo re­še­nje za Ko­so­vo, zbog če­ga tre­ba ot­po­če­ti di­ja­log  u ko­ji jav­nost mo­že ima­ti pot­pun uvid je­di­no pu­tem slo­bod­nog in­for­mi­sa­nja.

Ka­kve su mo­guć­no­sti za po­moć OEBS-a ne­za­vi­snim me­di­ji­ma u Sr­bi­ji?

- U Sr­bi­ji će­mo uči­ni­ti sve što nam vla­sti do­pu­ste. Ja sam sa­da ov­de i po­ku­ša­ću da se vra­tim, ali mo­ram vas pod­se­ti­ti da oni ni­su do­zvo­li­li do­la­zak Fi­li­peu Gon­za­le­su. Da­će­mo sve od se­be, ia­ko će to bi­ti ve­o­ma te­ško sa for­mal­ne stra­ne jer OEBS ne­ma sna­žnu po­zi­ci­ju u ovoj si­tu­a­ci­ji. Za sa­da po­sma­tra­mo raz­voj pri­li­ka i, na­dam se, da će­mo u bu­duć­no­sti mo­ći da po­mog­ne­mo, ma­da, stvar­ni pro­ces za slo­bo­du me­di­ja mo­ra do­ći iz­nu­tra. Mi­slim da za to po­sto­je do­bri zna­ci.

Da li je u iz­gle­du nor­ma­li­za­ci­ja od­no­sa iz­me­đu OEBS-a i SRJ, ob­zi­rom na ov­da­šnja de­ša­va­nja, iz­me­đu osta­log, i u sfe­ri me­di­ja?

- Zbog pri­li­ka u Sr­bi­ji, to će bi­ti ve­o­ma te­ško. Na­ža­lost, zbog to­ga su sto­pi­ra­ne i mo­guć­no­sti Cr­ne Go­re. Do­bra je okol­nost, što u Cr­noj Go­ri po­sto­je po­li­ti­ča­ri ko­ji že­le da otvo­re ka­pi­je Evro­pi. Iskre­no se na­dam da ću ubr­zo oti­ći ta­mo i raz­go­va­ra­ti sa pred­stav­ni­cim vla­sti.

Šta oče­ku­je­te od vla­sti u Sr­bi­ji?

- Ov­da­šnje vla­sti tre­ba da otvo­re vra­ta za po­sma­tra­če i osta­le pred­stav­ni­ke me­đu­na­rod­nih or­ga­ni­za­ci­ja, ko­ji že­le da do­đu i po­mog­nu. Pred­sto­ji te­žak pro­ces iz­na­la­že­nja re­še­nja za Ko­so­vo, zbog če­ga nji­ma tre­ba do­zvo­li­ti da odu ta­mo, da se upo­zna­ju sa si­tu­a­ci­jom, po­sta­vlja­ju pi­ta­nja i do­bi­ju od­go­vo­re.

Ka­kvi su do­me­ti kon­fe­ren­ci­je „Me­di­ji za de­mo­krat­sku Evro­pu“?

- On je va­žna za­to što se odr­ža­va u tre­nut­ku ka­da slo­bod­ni me­di­ji ima­ju ve­li­ke pro­ble­me u Sr­bi­ji, ali i za­to što je oku­pi­la ve­li­ki broj sturč­nja­ka i pred­stav­ni­ka me­đu­na­rod­nih or­ga­ni­za­ci­ja. Na­dam da će lju­di iz vla­de i par­la­men­ta pri­me­ti­ti to i ozbilj­no raz­mo­tri­ti po­ru­ke ove kon­fe­ren­ci­je.


Evro­pa ume­sto Bal­ka­na
- Sve ze­mlje biv­še Ju­go­sla­vi­je su deo Evro­pe, zbog če­ga ja ne vo­lim reč Bal­kan, to je ter­min sa ne­ga­tiv­nim ko­no­ta­ci­ja­ma. Mo­ja ze­mlja Ne­mač­ka, ko­ja je ta­ko­đe deo Evro­pe, idej­no to ni­je bi­la iz­me­đu 1933. i 1945, ka­da su na­ci­sti bi­li na vla­sti - re­kao je Du­ve uče­sni­ci­ma kon­fe­ren­ci­je. On se osvr­nuo i na za­zor pre­ma svo­joj or­ga­ni­za­ci­ji u ne­kim biv­šim so­ci­ja­li­stič­kim ze­mlja­ma: - OEBS ni­je or­ga­ni­za­ci­ja lju­di ko­ji su do­šli sa za­pa­da po na­lo­gu Va­ti­ka­na da ka­žu lju­di­ma sa is­to­ka ka­ko da se po­na­ša­ju, kao što ni moj ne­pri­ja­telj ni­je ni­ko ko ni­je ne­pri­ja­telj de­mo­kra­ti­je.

Danas, decembar 1998.

You Might Also Like

0 коментара