Na sedamdeset i peti rođendan Republike Turske: Ko to tamo peva na Bosforu
16:35Današnji Istanbul predstavlja svojevrsnu ljubav tradicije i modernog, pri čemu se čini da je pobeda jednog nad drugim nemoguća
Istanbul - Tugsan je na pragu
dvadesetih. U Istanbul je doselio iz unutrašnjosti zajedno sa
sestrom, gde studira na državnom univerzitetu. Ne hvali se neobičnošću
koja ga je „snašla“: živi u iznajmljenom stanu u Aziji, a studira u
Evropi. Jer, u nekadašnjem Konstantinopolju sasvim je normalno
svakodnevno „šetkanje“ od jednog do drugog kontinenta.
Brat i sestra s prijateljima pokušavaju
uporno da prošire evropsku ideju u gradu koji se prostire na 750
kvadratnih kilometara i koji ima, pretpostavlja se, više od 13
miliona stanovnika. Oni su aktivisti Asocijacije studenata
Evrope (AEGEE), čiji je moto ujedinjenje svih zemalja starog
kontinenta.
Iako turska vlada već godinama pokušava
da zemlju uvede u Evropsku uniju, ideja Evrope bez granica, onih
stvarnih ali kulturoloških, ovde nije naročito popularna. Kao,
uostalom, ni u svim balkanskim zemljama.
Zazor od Zapada
Zato, biti „ratnik“ Evrope na obalama
Bosfora znači svakodnevno suočavanje s mnogobrojnim izazovima.
Jer, iako ortodoksni muslimani u današnjoj Turskoj čine svega 10
procenata stanovništva, zazor od zapadnjačkih uticaja je veliki.
To znači da sadašnji vladari Turske Republike, koja je ovih dana
proslavila 75. rođendan, nisu uspeli do kraja da ispune san oca
nacije Kemala Ataturka.
Nekadašnji visoki oficir i podanik
sultana Kemal-paša je pre sedam i po decenija okupio oko sebe ljude koji su
prekinuli vekovnu tradiciju Otomanske Imperije i zemlju i narod
poveli u republikansku eru. Ataturk je zbog toga danas simbol
nacije u koji se svi zaklinju. U državnim ustanovama, ali i u
privatnim prodavnicama, restoranima i javnom prevozu, njegova
slika je gotovo nezaobilazan detalj.
Međutim, ono što razdvaja Turke jesu
motivi velikog poštovanja prema ocu nacije. Jer, dok je za
proevropski orijentisane građane njegovo delo inspiracija i
zalog za nadu o celovitoj transformaciji turskog društva u pravcu
zapadnjačkih vrednosti, za tradicionaliste je ono isto tako simbol
obnove moći i slave posrnule Otomanske Imperije na pragu ovog
veka.
U Istanbulu nije neobično sresti žene
u tradicionalnoj nošnji, ali i lepotice koje se nose kako nalažu
najnoviji stilovi iz svetskih prestonica mode. Štaviše, u
metropoli na čijim se fasadama nalaze plakati za pomoć deci
Kosova pažljivije oko, recimo, može pročitati na prsima jednog
mladića na čistom srpskom i ćirilicom: „I tata bi sine“. Majicu s
rečenicom iz našeg filma „Ko to tamo peva“ nosi aežeovac Jižit, a
kupio ju je za prošlogodišnjeg boravka u Beogradu. „Levis“, „Dizel“, „Versaće“ su oznake
markirane odeće koja je odavno osvojila istanbulske ulice, pri čemu
nema ni govora o generacijskom jazu u pogledu oblačenja.
Mladi Turci ne beže od navika svojih
predaka: često odlaze u čajdžinice - mesta u kojima se pije čaj i
upražnjava „mica“ - igra malo slična a više različita od šaha. Šta
više, sasvim je normalno da stari Turčin, s tradicionalnom kapom na
glavi, pokušava da pobedi mladića duge kose s nekoliko minđuša u
ušima i, naravno - obrnuto.
Međutim, kao i u ostatku sveta, mladež
redovno odlazi u diskoteke i klubove. Rok en’rol, đuskanje,
alkohol, sve su to ludorije modernog doba koje su sasvim normalne.
Naravno, ne baš u blizini Aja Sofije ili Kapali čaršije, ali zato na
Taksimu, centralnom trgu i Ulici Slobode, istanbulskoj verziji
Knez Mihailove, sa svih strana „vreba“ dobar provod.
Ostavite feredže
Stvarnost u Istanbulu ukazuje da dve po
mnogo čemu odvojene zajednice žive u miru jedna pored druge. Jer,
iako ih razdvaja viđenje sadašnjosti i budućnosti, obostrano je poštovanje
slavne istorije. Naravno, niko se ne odriče ni blagodeti modernog života
a, s njime, ni modernih manira.
Zato je bilo sasvim normalno da na dan
Evroazijskog maratona prošlog meseca, dok su proevropski Turci trčali,
tradicionalisti ćutke, u špaliru, stoje pored staze - širokog
bulevara koji spaja dve strane Bosfora. Razlog protesta: tražili
su prava za devojke kojima je zabranjeno studiranje na državnim
univerzitetima zato što nose -
feredže. U svojoj nenasilnoj borbi oni su uporni, ali im vlast isto
tako uporno ponavlja: ostavite feredže kod kuća pa dođite da
studirate.
Legenda stara vekovima kaže: da bi
produžili zabranjenu ljubav, mladić i devojka su se tajno viđali u
svetioniku Kiz kulesi koji se nalazi na sredini Bosfora - na pola
puta između Evrope i Azije. Svake noći mladić je iz svoje barke s
pristojnog odstojanja osmatrao svetionik, očekujući poziv svoje
ljube - ugovorenim svetlosnim znakom. Zanesena osećanjima, jedne
noći ona zaboravi da svetlom u lampi da ugovoreni znak. Mladić je čekao
do pred jutro, kada se hladno more uzburkalo i lađu prevrnulo. U žalosti
za svojim draganom, devojka više nikad nije napustila malo ostrvo,
gde je umrla u starosti i ludilu.
Današnja Turska i njena prestonica
Istanbul, u svakom smislu osim u onom formalnom, baš su to: svojevrsna
ljubav tradicije i modernog, pri čemu se čini da je pobeda jednog
nad drugim nemoguća. Jer ona, pobeda, bila bi Pirova, pošto bi
ishodište „ljubavi“ bilo, poput onog u priči - tregedija.
Danas, novembar 1998.
0 коментара