Vazdušni most između Poljske i Srbije: Vetar u leđa poslovnim vezama
16:01Uspostavljanjem vazdušnog mosta sa Varšavom, Er Srbija je nastavila da širi mrežu svojih letova. Međutim, za razliku od ostalih novih destinacija koje privlače domaće putnike kao turističke atrakcije (Prag, Budimpešta, na primer), ili onih koje povezuju Beograd sa centrima u regionu (Banja Luka, Sofija), veza sa Varšavom je važna i zbog unapređenja privrednih odnosa dve zemlje.
A
sudeći prema procenama poljskih biznismena, kao i predstavnika poljskih firmi u
Srbiji, potencijal je i te kakav. Podaci Privredne komore Srbije za 2012.
ukazuju na to da je razmena između dve zemlje iznosila 600 miliona dolara, čime
je Poljska dospela na 15. mesto liste spoljnotrgovinskih partnera naše zemlje.
Treba podsetiti da je beogradsko Gradsko saobraćajno preduzeće lane nabavilo
200 autobusa od poljske firme Solaris, dok Fijat automobili Srbija uvozi delove
iz fabrike italijanske firme u Poljskoj.
Ali postoje i drugi, veoma uspešni, primeri
saradnje o kojima se ne priča toliko. Jedan od tih primera je firma Gemius
Srbija, ogranak matice iz Poljske, na čijem se čelu nalazi Milan Kovačević. Reč
je o najvećoj kompaniji u Evropi za praćenje i analizu ponašanja publike na
internet sajtovima, što je veoma važno za vlasnike portala i oglašivače.
Posluje u više od 30 zemalja, ne samo Starog kontineta. I u Srbiji, Gemius je
glavni „analitičar“ većine agencija koje se bave „medija bajingom“, zatim
izdavačkih preduzeća, kao i samih oglašivača. Od Gemiusa dobijaju iscrpne
podatke o ponašanju ovdašnje internet publike. Komentarišući uspostavljanje
svakodnevne linije sa Varšavom Kovačević ističe da će mu to doneti velike
uštede u vremenu s obzirom na to da najmanje pet puta godišnje odlazi u
Poljsku.
Milan Kovačević |
Kompanija mySafetu, sa sedištem u Švedskoj, u
Srbiju je stigla preko Poljske. Reč je o, samo naizgled, neobičnom biznisu,
odnosno o sistemu za pronalaženje izgubljenih stvari poput ključeva, telefona,
novčanika, čak i kućnih ljubimaca. Sistem funkcioniše jednostavno, na predmete
koji mogu da se izgube stavlja se nalepnica sa brojem telefona na koji je
moguće prijaviti pronalazak. Pronalazači dobijaju nagradu, a korisnici plaćaju
veoma mali iznos na godišnjem nivou da bi bili u sistemu. Maćej Ponjatović iz
Poljske, inače direktor kompanije mySafety za Centralnu i Istočnu Evropu kaže
da su ovakve vesti „topao vetar u leđa“ poslu i razvojnim planovima za ceo
Jadranski region, koji osim Srbije uključuje i ostale zemlje nekadašnje
Jugoslavije.
- Nesumnjivo je da će uspostavljanje direktne
avio veze između Varšave i Beograda olakšati saradnju sa našim partnerima, jer
je prenos nou-hau u ovom biznisu suštinski važan i neprekidan proces. Sada ćemo
i ličnim prisustvom moći da doprinesemo razmeni iskustava. Direktan avio-let
otvara mogućnost da sadašnje i buduće klijente iz Srbije i okolnih zemalja, za
samo par sati, ugostimo u Varšavi, gde na licu mesta mogu da se uvere u
funkcionisanje sistema. Zato ovaj potez Er Srbije vidim kao realnu,
infrastrukturnu podršku našem poslu, kao i širenju na zemlje nekadašnje SFRJ i
Albanije koje pripadaju Adriatik regiji, a biće pokrivane iz Beograda. Iz
dobrog tranzicionog iskustva Poljske, ovakvim, naizgled malim, koracima
podstiču se privredne aktivnosti, kao i izvozni potencijal Srbije, na koji mi
svakako računamo - kaže Ponjatović.
Igor Bogojević |
Vest o uspostavljanju direktnog leta između
Beograda i Varšave obradovala je i Igora Bogojevića, direktora srpskog ogranka
preduzeća Profit sistem iz Poljske, inače najvećeg sistema specijalizovanog za
oblast franšizinga u centralnoj Evropi.
- Mi smo poljsko-srpski džoint venčer i ne
moram da objašnjavam kako bolja saobraćajna veza donosi direktne uštede i nama
kao partnerima, ali i našim zaposlenima i sistemima. Konkretno,biće manje
nepotrebnih boravaka, a time i troškova smeštaja, ishrane, logistike...
Putovanja se lakše organizuju i sada, konačno, možete posao od jednog dana da
završite u jednom danu - komentariše Bogojević.
Kada postoji bolji most, on se lakše i pređe,
smatra direktor Profit sistema u Srbiji, uz opasku da je važno da naši ljudi
dođu u poziciju da lakše i jeftinije odu i vide Poljsku danas. Posebno oni koji
je znaju „od juče“ i koji pamte i pominju to „gde smo bili mi, a gde oni“.
„Razlika je danas neverovatna, i - inspirativna! Poljska je pravi primer gde bi
mogla da nas odvede valjana integrativna politika“, poručuje Bogojević.
Posle pauze od 15 godina
- Izuzetno mi je zadovoljstvo da objavim
ponovno uspostavljanje letova između Beograda i Varšave i to posle pauze od 15
godina. Ova linija između dva glavna grada će, bez sumnje, mnogo značiti
putnicima koji putuju kako zbog posla, tako i zbog odmora i zadovoljstva, i
dodatno će doprineti daljoj kulturnoj, turističkoj i ekonomskoj saradnji između
Srbije i Poljske. Otvaranje ove rute je u skladu sa strategijom širenja mreže
Er Srbije koja će do kraja godine obuhvatati 38 destinacija - kaže Dane Kondić,
generalni direktor Er Srbije. Inače, na ovoj liniji saobraćaće avion erbas A319
sa 128 sedišta.
0 коментара