Hijerarhija efekata: Od "obaveštenog" do kupca

08:15

Robert J. Lavidž i Gari A. Štajner osmislili su 1961. marketinški komunikacioni model "hijerarhija efekata" koji se sastoji od šest faza kroz koje prolazi potrošač. Te faze su "osvešćavanje" (njegova svest o postojanju porizvoda), znanje (sakupljanje relevatnih podataka o proizvodu kao što su performanse, sirovinski sastav...), pozitivna emocija (emotivni odnos prema proizvodu), orijentacija (otklon prema konkurentskim proizvodima koje takođe može voleti i opredeljivanje za "naš"), ubeđenost (stvaranje potrebe kod potrošača da kupi određeni proizvod kroz razne dodatne akcije  kao što su probne voženje automobila, degustacija hrane i pića...) i na kraju kupovina (potrošač postaje kupac, a da bi se to dogodilo mora da mu se omogući da brzo i jednostavno obavi pazar).

Lavidž i Štanjer su ovih šest koraka podelili u tri faze ponašanja potrošača, i to kognitivnu, afektivnu i motivacionu (konativnu). U prvoj, kognitivnoj fazi, potrošač postaje svestan postojanja prozvoda (u mnoštvu sličnih na tržištu) i prikuplja dodatne informacije, što je u eri interneta lakše nego ikada pre. Sledeća faza je afektivna, a to je "ubeđivanje" potrošača da zavoli proizvod, ali i da se isključivo njemu okrene ukoliko "očijuka" sa konkurentskim artiklima. U motivacionoj fazi, potrošač se transformiše u ulogu kupca tako što ga privlače različite pogodnosti (produžen garantni rok, bonusi, degustacije, probe...). U toj fazi, naročito u digitalnom dobu, važan je i sam čin kupovine, kao da li je moguće izvršiti plaćanje na internetu putem kreditnih kartica, da li prodavac snosi troškove poštarine...

Model hijerarhije efekata je zapravo zaokružena teorijska celina čije oblikovanje je počelo znatno ranije. Idejnim ocem smatra se jedan od pionira marketinga u Americi Elmo Luis, koji je postavio osnove još krajem 19. veka. Njegova razmišljanja na ovu temu su uključivala tri kategorije (privlačenje potrošača, generisanje njegovog interesa da postane kupac i ubeđivanje da kupi). Pedesetih godina prošlog stoleća teorija koju je zasnovao Luis dobila je veoma atraktivno ime - AIDA. Reč je o akronimu sačinjenom od početnih slova četiri engleske reči: A - attention (pažnja), I - interest (zainteresovanost), D - desire (želja, požuda), A - action (akcija u smislu kupovine).

CITAT: Najbolji marketing uopšte
ne deluje kao marketng,
Tom Fišburn, marketinški
stručnjak, predavač i strip-crtač 
Ipak, upućeni u savremenu teoriju marketinga i advertajzinga ističu da je reč o istorijskom modelu. Evo i zašto: šezdesetih godina prošlog veka, dakle pre pedesetak godina, bilo je dovoljno da se samo tri puta emituje spot za određeni proizvod i da se "dosegne" čak 80 odsto potrošača u Sjedinjenim Američkim Državama. Tada je kupac bio okružen znatno manjim brojem brendova nego danas, tako da je njemu bilo mnogo lakše da se opredeli, a marketinškim stručnjacima lakše da ga "ubede" kao da se opredeli. Danas, kada reklamne poruke dolaze sa svih strana, kada je potrošač postao istovremeno izbirljiv kao kupac, te nepoverljiv kao konzument oglasnih poruka, kada je linearno "umrežavanje" kupaca preko društvenih mreža neizostavna karika u prikupljanju informacija o proizvodima i uslugama (podjednako, dobar i loš glas internetom se širi kao požar), pitanje je koliko je hijerarhija efekata i dalje u igri.

Međutim, psihološki aspekt opredeljivanja potrošača i dalje postoji i postojaće uvek. Recimo, nije slučajno što prodavci brze hrane pakuju svoje proizvode u crvenu ambalažu - dokazano je da ta boja podstiče glad.  Da bi se privukla pažnja (po nekim istraživanjima oglašivač ima tek pet sekundi - u tom smislu važi ona izreka: "Nikada nećete dobiti drugu priliku da ostavite prvi utisak"), generisao interes (za to je, opet, navodno na raspolaganju dodatnih pet do 15 sekundi), i potrošač učinio kupcem ( da bi se to dogodilo potrebno je da "preskoči" gotovo urođenu ljudsku barijeru koja se ogleda u apriornoj nepoverljivosti), vraća nas modelu hijerarhije efekata. Naravno, u novim okolnostima na tržištu, a to je gotovo nepreglednost brendova koji nam se nude, sa novim mogućnostima za oglašavanje, ali i u pogledu prikupljanja informacija, svakako da model koji su formulisali Lavidž i Štanjer pre pola veka mora na doradu. Ali, da se odbaci - nikako.

Dobra knjiga:
"The Business Book (Big Ideas Simply Explained)",
Grupa autora

Pre nešto više od mesec dana pojavilo se izdanje veoma jednostavnog naziva "Knjiga o biznisu". Reč je o novajliji u ediciji "Knjiga o..." gde su ranije obrađene teme kao što su psihologija, religija, filozofija, politika... "Knjiga o biznisu" donosi najveće ideje iz poslovnog sveta koje su objašnjene na veoma jednostavan način, pri čemu su važan aspekt tih objašnjenja i moderan grafički prikaz. Tu su obuhvaćene ideje od klasika ekonomske nauke Adama Smita do jednog od najuspešnijih poslovnih ljudi današnjice Bila Gejtsa. Mesta su našli i citati nesumnjivih ikona biznisa kao što su Henri Ford ili Stiv Džobs.

Izdavač, a reč je o jednoj od najznačajnijih kuća u svetu - "Dejvid Kingsli", poručuje da je ova knjiga namenjena kako studentima ekonomije, tako i onima koji bi hteli da uđu u svet biznis-ideja na jednostavan način, bez prethodnog preteranog izdanja. Ne, nije reč o enciklopediji, jer taj pomalo staromodni koncept podrazumeva mnoštvo odrednica, ovo je više neka vrsta almanaha u kojem su sabrane najuticajnije ideje iz poslovne teorije i prakse na kojima je sazdana savremena ekonomija. Stoga ne čudi da je ovo izdanje odmah po pojavljivanju naišlo na lep prijem kod publike i pobralo dobre komentare.


You Might Also Like

0 коментара