Adrian Botan: Kreativnost - nula, prepoznavanje kreativnosti - neprocenjivo

09:51

Kreativni direktor agencije McCann Bukorešt u poseti Beogradu

Na upravo završenom sedmom festivalu The Cup koji je održan u Beogradu, okupila se elita svetske kreativne industrije. S razlogom jer je The Cup svojevrsni festival festivala pošto u njegovu selekciju ulaze najbolji radovi sa četiri velika regionalna festivala: AdFest (Azija i Pacifik), FIAP (Južna Amerika), Art Directors Club of Europe i Golden Drum (Nova Evropa). Međunarodni žiri sastavljen od članova žirija regionalnih festivala, koji su prethodno izvršili selekciju najboljih radova, ocenjivao je samo najbolje od najboljeg iz kreativne industrije u 2013. godine u celom svetu. Mi smo iskoristili priliku i sreli se sa jednim od dokazanih kreativaca. Reč je o Adrianu Botanu, kreativnom direktoru agencije McCann Bukurešt. Naše istočne komšije su prethodnih godina prosto "poharali" najveće svetske festivale, osvojivši najvrednije nagrade. U nagrađenim kampanjama svoju kreativnost je potvrđivao i naš sagovornik. Najpre smo ga upitali kolika je vrednost kreativnosti, a evo šta on kaže:

- Nula! Kreativnost nema unutrašnju vrednost zato što ljudi ne znaju kako da je prepoznaju. Mislim, oni misle da znaju, ali samo misle. Svi su odbacili najplodnije stvaraoce impresionizma, kubizma, dadaizma kada su se pojavili. Onaj ko je bio pametan početkom 20. veka mogao je da kupili dela Pikasa ili Sezana bocom pića. Zato, kreativnost sama po sebi nema vrednost, ima je sposobnost da se prepozna kreativnost.

Šta je pravi cilj i kolika je relevantnost festivala kreativne industrije i nagrade koje se tamo osvajaju?

- Ti festivali su postali svojevrsni poslovni alat. U poslu koji je natrpan sa kreativcima, festivali pomažu da se prepozna šta je zaista kreativno. Na taj način se uvodi struktura u to nepregledno more kreativnosti. Ali, ipak, postoji jedan problem: užasno je mnogo festivala.

Mogu li mala tržišta, poput Srbije ili Rumunije, mala u odnosu na SAD, Zapadnu Evropu ili Aziju, da se takmiči sa velikim igračima ? Da vam se čini da često osvajamo nagrade?


- Ne direktno. Mi nemamo pristup istim klijentima i velike budžete. U pogledu kreativnosti u starim medijima mislim da su na Zapadu navikli na nesumnjive prednosti koje imaju: velike budžete, velike glumce, pisce kao i veliku veštinu. Uostalom, oni su ceo vek ispred nas. Manja tržišta su sposobna da se takmiče u svetu novih medija koji nastaje iz digitalne revolucije. U tom okruženju konkurentska prednost je svedena na minimum. Mi čak ponekad možemo da budemo još bolji , jer ovde struktura i procesi koji važe u struci nisu toliko čvrsto definisani kao na razvijenijim zapadnim tržištima. Mislim da nema toliko mnogo nagrada - u proseku dobijamo nagrade shodno našoj ekonomskoj moći. Naravno, postoje izuzeci.

You Might Also Like

0 коментара